Vitézy: Sok magyar város nézi majd irigykedve Debrecentől Miskolcig, amint beáll a mindennapos üzem Szeged és Hódmezővásárhely között

Vitézy Dávid, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója és a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója is üdvözölte a tram-train hétfői indulását.

Felidzéte, hogy számos hasonló nyugat-európai közepes méretű vidéki várostérségében működik már az elővárosi vasút és városi villamos hibrid üzemben; a legismertebb ilyen a német Karlsruhe városában. Vitézy szerint a meglévő vasút városokat összekötő hálózati értékét kombinálja minden ilyen megoldás a belvárosokat feltáró villamosüzem hálózati hasznaival – ez 100 éve nem ment, ma a korszerű járműtechnológia lehetővé teszi.

„Végtelen számú kételkedő, a nagyobb léptékű vidéki közútfejlesztések ellenére az innovatív, új megoldást Magyarországra hozó és zöld kötöttpályás közlekedési fejlesztést megkérdőjelező »úgysincs rá pénz«, »úgysem lehet megcsinálni«, »csak álmodozás az egész«, »minek villamos egy megyei jogú városba« hangok ellenére jött létre kormányzati és európai uniós finanszírozásban Magyarországon az első ilyen üzem – ezúton is elismerésem a kitartásért, Lázár János részére” – írta.

Szerinte Budapesten az igények volumene miatt a vasúti pályahálózat kapacitását nem lehet villamos méretű járművekkel elfoglalni, másutt sem igazán milliós városokban terjedtek el ezek a megoldások. „Viszont biztos vagyok benne, hogy sok más, egyre jobban elővárosiasodó magyar vidéki várostérség nézi majd irigykedve Debrecentől Miskolcig, de akár Győrtől Pécsig, amint beáll a mindennapos üzem Szeged és Hódmezővásárhely között és látszik a villamos és a vasút kombinációjának haszna” – zárt.