A november 29-én induló tram-train Magyarország leginnovatívabb, legizgalmasabb és legszexibb beruházása, amely teljesen újszerű a magyar közlekedés patinás történetében – erről beszélt Lázár János kormánybiztos a Rádió 7 Közös Nevezőjének pénteki adásában, amelyet a Promenad24 szemlézett.
Lázár János a műsorban elmondta: tizenöt év munkájának gyümölcse érik be azzal, hogy november 29-én hajnali 3:31-től immár utasok szállításával folytatódhat a tram-train próbaüzeme. „Óriási dolog, hogy idáig eljutott a város, rengeteg munka, küzdelem és lobbizás van mögötte. A nagyvárosban, például Budapesten élőknek minden könnyen adatik, nekünk viszont mindenért nagyon meg kell küzdenünk. Sokat harcoltunk, sokat dolgoztunk, s meglett az eredménye” – fogalmazott.
„Hatalmas eredménynek tartom, hogy sikerült végül Vásárhelyre hoznunk ezt a kísérleti beruházást, amely kimagasló a magyar kötöttpályás közlekedés történetében. Közép-Kelet-Európában sehol sincs ilyen jármű, a lengyeleknek, a románoknak, a cseheknek és a szlovákoknak sincs vasútvillamosuk, legközelebb Németországban, Chemnitzben közlekedik tram-train. A magyar kormány nagyon kíváncsi a megvalósítás és a használat tanulságaira, hogyan érinti a vasútvillamos a vonattal és busszal való közlekedés tendenciáit, illetve milyen társadalompolitikai és szociológiai következményekkel jár két város, jelen esetben Szeged és Vásárhely összekötése, a későbbiekben ennek tükrében dönthet hasonló beruházásokról” – vázolta az országgyűlési képviselő. Hozzátette, ha a vásárhelyiek megszeretik és szívesen használják majd a tram-traint,
elképzelhetőnek tartja a Szeged-Makó, illetve a Makó-Vásárhely vonal kialakítását is.
Lázár János szerint a tram-train elhoz egy darabkát a nyugat-európai életszínvonalból. „Azért lettem politikus, és azért dolgozom a politikában, mert be akarom bizonyítani, hogy vidéken élni jó, sőt, igazán minőségi életet vidéken lehet élni. Ezzel a beruházással pedig térségünk, illetve Vásárhely városa akkora ugrást tesz, mint az 1870-es években, mikor a Szeged-Békéscsaba vasútvonal megépülésével felkerült hazánk civilizációs térképére. A vasútvillamossal úgy juthat be az ember Szegedre, úgy veheti igénybe a szegedi szolgáltatásokat, és élvezheti a pörgős nagyvárosi lét előnyeit, hogy közben nem kell feladnia otthonát, kényelmét, nyugalmát. Szeged pedig kap tizenkét vadiúj, darabonként kétmilliárd forintot érő villamost, tehát ezzel a projekttel mindenki jól jár, mindenki gyarapszik” – húzta alá.
Arra a kérdésre, hogy Márki-Zay Péter polgármester szerint a fiatalok inkább elmennek majd a tram-trainnel, úgy felelt: ha valami miatt elköltöznek a fiatalok Vásárhelyről, az legfeljebb a jelenlegi városvezetés. „A tram-train komoly űrt tölt be Vásárhelyen, és lendületet ad a városnak, ahol az elmúlt három és fél évben ezen kívül semmiféle komoly beruházás nem valósult meg. Településünk elszalasztotta a lehetőségeit, mert nem tudta vagy akarta megtalálni a közös hangot a kormányzattal. Ma Magyarországon a tömegközlekedés és a mobilizáció kulcskérdés, különösen vidéken, így Vásárhely ezzel a projekttel fejlettségben és életminőségben a megyei jogú városok élére vágott” – részletezte.
Lázár a műsorban kitért rá, december 31-éig kell megszerezni a hatóságoktól a használatba vételi engedélyeket, majd január eleje és március közepe között a végleges menetrendek kialakításán dolgoznak majd az üzemeltető MÁV szakemberei az utasok mindennapi tapasztalatai alapján. A cél, hogy csúcsidőben 13-17 percenként járjon a villamos. A Volánra, a MÁV-ra és a szegedi tömegközlekedésre érvényes teljes árú, kombinált havibérletet 15-17 ezer forint körül szeretné kialakítani a kormánybiztos, de még ennél is merészebb terve egy a megyei autópálya-matricához hasonló,
9999 forintos megyebérlet megteremtése, amihez igyekszik megnyerni Orbán Viktor és a kormány támogatását.
Arra a kérdésre, hogy Lázár János politikai csodafegyvere lenne-e a tram-train, azt válaszolta: „Nem pártpolitikai munkáról van szó, nem választástól választásig tervezünk a beruházással, inkább ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor az 1870-es és az 1890-es évek között húsz évet áldozott az ország a vasúti hálózat kiépítésére Tisza Kálmán miniszterelnökségének idején. Azt szeretnénk és azt szeretném elérni, hogy a vásárhelyiek szívesen és sokat közlekedjenek a tram-trainnel, és jobban éljenek általa” – magyarázta.
„A feladat nagy részét elvégeztük, de a kipróbálás, a beüzemelés, a bejáratás nagyon fontos hónapjai még előttünk állnak, a magam részéről sokkal inkább erre koncentrálok, minthogy valami nagy csinnadrattával átadjuk most a vasútvillamost. Lesz mit ünnepelnünk, de előbb el kell érnünk, hogy jól működjön, összecsiszoljunk minden részletet, beállítsuk a menetrendet, és elégedettek legyenek vele azok a polgártársaink, akik nap mint nap használni fogják. Ha mindennel elkészültünk, majd ünnepelhetünk, de előbb be kell fejezni a munkát” – mondta a kormánybiztos.
Lázár János végül úgy fogalmazott: „Határozottan állítom, hogy Magyarország leginnovatívabb, legizgalmasabb, legszexibb beruházásáról van szó, amely teljesen újszerű a patinás magyar közlekedés történetében.”