A kormány közpénzből támogatta a makói Continentalt azzal a feltétellel, hogy őrizzék meg a munkahelyeket. Ehelyett jelenleg úgy néz ki a helyzet, hogy 140 embert bocsátanának el.
Ma délelőtt sajtótájékoztatóval egybekötött gyárlátogatást tartottak a makói Continentalnál, ahova nem mindenkit engedtek be, de szó volt a tervezett elbocsátásokról is.
A Szeged Televíziónak Radics Gábor, a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke mondott el pár kulisszatitkot. Mint kiderült, a cég úgyállítja be, hogy a csendrendeletet félreértették a dolgozók és a sajtó is. Az is napvilágra került, hogy a tervek szerint idén decemberig további mintegy 140 munkavállalótól akarnak megszabadulni. A cég az elbocsátandó dolgozókról azt állítja, hogy többsége kölcsönzött munkaerő.
A szakszervezet viszont kifogásolta, hogy korábban miért a régi, tapasztalt munkavállalókat rúgták ki helyettük. Radics úgy fogalmazott: „Azt vélelmezzük, ez egy leszámolás volt a munkáltató részéről”.
Állítólag a makói gyár kapcán már a cég külföldi üzemeiben is hallottak, így csütörtökön ülésezik a Continental Munkástanácsainak Európai Fóruma, ahol erről is tárgyalnak majd az érdekképviseletek. A cégcsoport igazgatótanácsára is nyomást akarnak gyakorolni, így akár személycserék árán is, de Makón is teremtsenek megfelelő és biztonságos munkaviszonyokat – számolt be a Szeged Televízió.
Mi is foglalkoztunk a makói gyárban történtekkel, mivel komoly létszámcsökkentés kezdődött. Erről a dolgozók és aszakszervezet azt nyilatkozta, többnyire azokat rúgják ki, akik részt vettek a februári sztrájkon, míg a vezetőség a globális gazdasági helyzettel magyarázta a dolgokat.
Az egész ott kezdődött, hogy a vállalat vezetősége tavaly egyoldalúan, a rabszolgatörvényt kihasználva akarta felbontani az akkori kollektív szerződést. Ez ellen azonban a helyi szakszervezet, a Makói Gumiipari Szakszervezet (MGSZ) és egyes dolgozók is tiltakoztak, később sztrájkkal érték azt el, hogy egy új kollektív szerződést kössenek. Ezt azonban több botrány is kísérte.
Változott a cég vezetése, az új ügyvezető érkezése után a létszámcsökkentés is elkezdődött a lap szerint, azaz folyamatosan bocsátanak el régi, akár több évtizede a gyárban dolgozó kollégákat, akik a februári sztrájkokban részt vettek, hogy ezzel törjék meg a sztrájkhajlandóságot és az egységet, ami az új kollektív szerződés átnyomásához jöhet jól. Azóta – a szakszervezet becslése szerint – mintegy száz embertől vált meg a gyár, erre jönne még száznegyven.
Ezen túlmenően ”viselkedési kódexet” vezettek be. A Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) korábbi közleménye szerint az új ”viselkedési kódex” alapján a munkavégzés közben a dolgozókkal csak írásbeli engedéllyel válthat szót „másik üzemegységből” érkező személy. A történtekre reagálva a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MASZSZ) is közleményt jelentetett meg, amelyben „durva cenzúrának” nevezték a Continental tettét, egyúttal felszólították a kormányt, rendeljen el azonnali hatósági vizsgálatot a makói cégnél.