A kínai BYD autóipari óriáscég valós adóssága tízszer nagyobb lehet a hivatalosan közölt értéknél, derül ki a hongkongi GMT Research friss elemzéséből, amelyet a Bloomberg ismertetett. Míg a BYD saját bevallása szerint nettó adósságállománya 2024 közepén 27,7 milliárd jüan volt, a GMT számításai alapján valójában 323 milliárd jüanra (kb. 17 ezer milliárd forint) rúghat az elkötelezettsége. Közben a BYD a hongkongi tőzsdén jegyzett értéke 105 milliárd dollár (azaz nagyjából 41 ezer milliárd forint).
A háttérben a vállalat egy sajátos beszállítói lánc-finanszírozási gyakorlata áll, amely lehetővé teszi, hogy a BYD működését késleltetett beszállítói kifizetésekkel tartsa fenn. A GMT elemzője, Nigel Stevenson szerint a BYD rejtett finanszírozási módszert alkalmaz, amely bár nem ellentétes a szabályokkal, nehezíti a valós pénzügyi helyzet átlátását. „Akárhogy strukturáljuk, ez nyilvánvalóan a finanszírozás egy formája, másképpen rejtett adósság. Bűvészmutatvány ezeket a követeléseket a működőtőke részeként bemutatni” – fogalmazott az elemző.
A BYD „beszállítói hitelezéssel” működik:
Ugyan Kínában nem ritkák az ilyen hosszú fizetési határidők, a világ többi részén az autóiparban jellemzően 45–60 napos ciklusokkal dolgoznak. A BYD talán legnagyobb nyugati konkurense, a Tesla a saját elmondása szerint rendszerint 90 napon belül fizeti ki beszállítóit. A hosszú fizetési határidő tehát egyes befektetők számára aggályos lehet, mert a vállalat valódi kötelezettségei így kevésbé átláthatók.
Fotó: BYD
Az elemzés szerint a vállalat jelenlegi stratégiája fenntarthatatlan lehet egy piaci válság esetén. Ha a beszállítók elveszítenék a türelmüket, és tömegesen kezdenék el követelni a kifizetéseiket, az akár a BYD pénzügyi stabilitását is veszélyeztetheti.
A kínai autóipari cégek az elmúlt években brutális árversenybe kezdtek az elektromosautó-piacon, amelynek a BYD az egyik főszereplője. Az árverseny jókora ütést vitt be a piac gyengébb szereplőinek, miközben a „nagy halak” eladásai kilőttek. Ezek a folyamatok a beszállítókat is kiszolgáltatottabb helyzetbe hozták, hiszen kevesebb olyan gyártó maradt a piacon, amely biztos felvevőpiacot tud biztosítani termékeikre.