Majdnem ezermilliárd forintnyi kormányzati támogatást kapott a BYD tizenöt év alatt

Egy alig ismert kínai akkumulátorgyártóból 30 év alatt az elektromosjármű-piac egyik legnagyobb szereplőjévé vált a Szegeden is terjeszkedő BYD. Az állami támogatásokkal felhizlalt kínai vállalat milliószámra adja el járműveit Kínában, és most már a nemzetközi piacra feni a fogát, írja az rtl.hu.

Az eredetileg akkumulátorok gyártó céget 1995-ban alapította Vang Csuan-fu. A BYD a kétezres évek elején vásárolt fel egy autógyártó céget, eleinte belsőégésű motorokkal foglalkoztak. Pár évvel később elkezdtek átállni az elektromos meghajtásra a legendás amerikai befektető, Warren Buffett pénzügyi segítségével, és elcsábították Wolfgang Eggert, az Audi egyik ismert designerét is.

A cégnek egy kisvárosnyi gyára van Sencsenben, több mint félmillió embert foglalkoztatnak, köztük több mint negyvenezer mérnököt. Az rtl.hu megemlíti, a BYD idén több mint harmincezer frissen végzett mérnököt tervez alkalmazni, főleg kutatás-fejlesztésre, négyezer mérnöke pedig csak az önvezető autók kifejlesztésével foglalkozik.

A BYD legnagyobb előnye a riválisaival szemben az akkumulátorgyártásában rejlik, akkuszakértőket ugyanis jóval nehezebb találni, mint autókészítő szakembereket, írják. A vállalat közben globálisan is terjeszkedik, Szeged mellett gyárakat épít még Üzbegisztánban, Brazíliában és Thaiföldön, és erre készül Indonéziában és Mexikóban is.

A BYD pénzügyi beszámolói szerint majdnem ezermilliárd forintnyi kormányzati támogatást kapott 2008 és 2022 között.

Összesen több mint kétszázmilliárd jüant, vagyis tízezermilliárd forintnyi támogatást és adókedvezményt kaptak az elektromos járműveket gyártó cégek Kínában 2022-ig, többek között úgy is, hogy elektromosították a tömegközlekedést a városokban. A támogatások főleg Van Kang volt tudományos és technológiai miniszternek köszönhetőek, aki több mint tíz évig az Audinál dolgozott autómérnökként.

Az Európai Unióban a támogatás gondot jelenthet, októberben jelentették ugyanis be, hogy vizsgálatot indítanak a kínai elektromosautó-gyártóknak nyújtott állami támogatások miatt, az érintettek között van a BYD is. Büntethetnek is az eljárás végén, ha arra jutnak, hogy az olcsó elektromos járműveket gyártó cégek tisztességtelenül nagy előnyökhöz jutnak az európai gyártókkal szemben a kínai kormányzati támogatások miatt.