Ismét jön kőolaj Magyarországra a Barátság vezetéken – közölte csütörtökön a Technológiai és Ipari Minisztérium.
A TIM közleménye szerint szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság kőolajvezetéken, miután a MOL átvállalta az orosz fél által fizetendő tranzitdíjat. A hazai ellátás a néhány napos szünet ellenére nem volt veszélyben, hiszen hazánk több hétre elegendő tartalékkal rendelkezik – emlékeztettek.
A szállításban augusztus negyedikére ütemezték a rendes hónapváltási leállást. Magyar közbenjárásra, a tranzitdíj átvállalásával rövid időn belül sikerült elhárítani az újraindulás technikai, elszámolási jellegű akadályát. Így a szállítás tegnap megkezdődött, és az éjjeli óráktól ismét folyamatosan érkezik Oroszország felől, Ukrajnán át kőolaj a Barátság vezetéken Magyarországra is – ismertették a pozitív fejleményeket.
Továbbra sem érkezik orosz kőolaj Csehországba a Barátság vezetéken keresztül – jelentette csütörtökön reggel a cseh közszolgálati hírtelevízió (CT24) a Barátság és az IKL kőolajvezetékeket üzemeltető Mero társaságra hivatkozva. Az orosz Transznyefty a korábban leállt szállításokat Szlovákiába és Magyarországra szerdán már felújította, miután a Mol tulajdonában lévő pozsonyi Slovnaft társaság kifizette az ukránoknak a tranzitdíjat.
A csehországi szállítások folytatódó megszakításának okát az illetékesek nem közölték.
Az orosz kőolajat feldolgozó Unipetrol társaság közölte, hogy több napra elegendő tartalékkal rendelkezik. Jozef Síkela, cseh ipari és kereskedelmi miniszter szerint az orosz kőolajszállítások megszakítása jelenleg nem korlátozza a csehországi olajfinomítók működését. A cseh Unipetrol a lengyel PKN Orlen társaság tulajdonában van. A Cseh Sajtóiroda a kőolajszállítások leállásával kapcsolatban a PKN Orlen álláspontját is kérdezte, de a társaság a kérdésekre csütörtök reggelig nem reagált.
„A szállítások kiesése a Barátság vezetéken semmi módon nem korlátozza a cseh kőolajfinomítók működését. Bármiféle korlátozások nélkül működnek és a Mero állami vállalat több napra elegendő kőolajtartalékokkal rendelkezik. A lengyel féllel együtt keressük a helyzet megoldását, hogy megfelelő jogi és műszaki alapokon felújuljon a kőolajszállítás Csehországba” – nyilatkozta Jozef Síkela a televízióban.
„Elhúzódó problémák esetén az állam 90 napra elegendő stratégiai tartalékait is igénybe lehetne venni, de erre egyelőre nincs szükség” – tette hozzá a miniszter.