A Szeged és Hódmezővásárhely között is közlekedő Stadler Citylink típusú járművekre adott le megrendelést hat, német és osztrák város közlekedési társaságaiból álló konzorcium. A “VDV Tram-Train” nevű konzorciumhoz összesen mintegy 504 szerelvény érkezhet, ezek nagyrészt megegyező műszaki paraméterekkel fognak rendelkezni, így az egységárukat is sikerült 20 százalékkal mérsékelni.
A Szeged–Hódmezővásárhely tram-train esetén az volt a legnagyobb gond, hogy Kelet-Európában nem nagyon van ilyen rendszerre, vagy járművekre példa. A projekt mérete is eltörpül a német–osztrák rendelésekhez képest, éppen ezért a Stadler sem kezel minket ”kiemelten”, mert a mindössze 12 darabos (8 alapjármű és 4 opciós mennyiség) rendelés gyakorlatilag semmi vizet nem zavar egy ekkora cégnél.
A “VDV Tram-Train” projekt 504 darabos (amely a 246 darabos alapmennyiség felett tartalmaz 258 darab opciót is) keretszerződése ezzel szemben a gyártó Stadler történetének legnagyobb egyszeri megrendelése. Értéke 1,7 milliárd euró körül van, amely 360 forintos euróval számolva 612 milliárd forintot jelent még úgy is, hogy a nagy mennyiség miatt a járművek egységára 20 százalékkal olcsóbb. Pontosan ezért nagy dolog, hogy két ország több városának közlekedési társasága össze tudott fogni, miközben itthon az SZKT egyedül a 3 darabos villamosflotta-bővítését sem tudta megejteni, mert ez olyan kis tétel, hogy nem volt rá jelentkező.
A Szeged–Hódmezővásárhely viszonylatra rendelt 12 darabnál negyvenkétszer több tramtrain-járműhöz természetesen 32 év karbantartási szerződés is jár, ezzel együtt a megrendelés értéke már a 4 milliárd eurót (1440 milliárd forint) súrolja. A CityLink-ek főbb paraméterei természetesen megegyeznek, például mind háromrészes szerelvény lesz, ugyanúgy, ahogy nálunk is. Továbbá mind tartalmazni fog hűtő-fűtő-szellőztető rendszert is az utasok és a járművezetők számára egyaránt, a multifunkciós terek és a két rokkantaknak fenntartott rész is variálható lesz. A járművek hossza, ajtóinak száma, belépési magassága és csatlási paraméterei az adott vevő igényeihez igazodik majd.
Példának okáért az eyik megrendelő kerékpártárolókkal és mellékhelyiségekkel kérte a járműveket, míg egy másik négy csomagtároló résszel extraként. A konzorcium ezzel a megrendeléssel hosszú partnere lesz a Stadlernek, a gyártás mintegy tíz évig fog tartani, az első négy jármű 2024-ben érkezhet a Saarbahn részére.
Fotó: Bálint András / Szegeder
A konzorcium tagjai és megrendeléseik (alap + opciós mennyiség) a következőképpen néznek ki:
A már itthon is ismert Stadler CityLink „egységesített” verziói szintén a spanyolországi gyárban készülnek majd, ahogy a VBK korábban megrendelt NET 2012 szériája is. Azért ne felejtsük el a Chemnitz elővárosában közlekedő szerelvényeket sem, amelyek ugyanúgy hibridek, mint a mieink.