Ilyen lehet a rakpart, ha egyszer felújítják

Botka László már a Szeged TV Közéleti Kávéház című műsorában, vagyis szokásos évértékelőjében bejelentette, hogy megkezdik idén a Huszár Mátyás rakpart felújítását is számos más beruházás – például a Gogol utca felújítása – mellett, annak ellenére, hogy egyelőre a láthatáron sincsenek az uniós pénzek. Most viszont látványtervek is előkerültek a beruházásról.

Szeged polgármestere most szerdán hagyományosan bemutatta a városi költségvetést a legjelentősebb gazdasági társaságok és intézmények vezetőinek. A mai beszámolóban részletesebb képet kaptunk a tervezett fejlesztésekről, így került elő a rakpart látványterve is a prezentációból, melyet a szeged.hu városi portál közölt.

Sok újdonság nem hangzott el, ismét kiderült, hogy idén egyelőre a közművek – vagyis szenny- és ivóvízvezetékek, valamint az áramhálózat – cseréje zajlik majd a Móra-múzeum és a Stefánia között, az 1 milliárdos önkormányzati forrásból zajló felújítás pedig a jövő évre csúszik át. Ez utóbbi azt jelenti, hogy szinte teljesen bezöldül a rakpart egy szakasza, a hosszútávú cél, hogy tényleg főutca legyen a rakpartból, ahogy azt korábban tervezték:

Forrás: SZMJV önkormányzat

A látványtervek alapján nem tiltják ki teljesen, csak korlátozzák az autós közlekedést a rakparton, a Novotel felőli szakaszon viszont megszűnik a parkolók java. 3100 cserjét és 48 fát is ültetnek az ártérbe, így 2100 négyzetméterrel kevesebb aszfalt és beton lesz. A lépcsőket néhol zöld rámpa váltja, amin szintén felsétálhatunk, de a rakpart alsóbb lépcsőinél valamiféle rendezvényhelyszínt is kialakítaniak. A konténerszerű (valószínűleg az árvíz miatt mobil) létesítményben akár egy büfé is működhet, kiülős résszel a lépcsőknél. Lesz napvitorla, ivókút és nyilvános vécé, de egy kisebb teret is létesítenek az alsóbb részen, vélhetően a Tiszáig le is mehetünk ott kényelmesen.

Botka megemlítette, hogy az elmúlt években az uniós források befagyasztás miatt halad lassabban a Szeged főutcája a Tisza című projekt, de ötletpályázatokat már sok évvel ezelőtt is hirdettek a rakpart megújítására, és meg is szavaztatták azokat a helyiekkel. Arra is kitért a polgármester, hogy az előző uniós ciklusban (2013–2020) az újszegedi oldalra, például a Partfürdő megújítására koncentrált az önkormányzat.

Az összefoglalón elhangzott, hogy a legnagyobb dilemma az önkormányzat számára az uniós fejlesztési források befagyasztása volt, és az, hogy az ebből tervezett beruházásokkal mi legyen. Mivel bizonytalanok a források, ezért mérlegelniük kellett: a kiviteli tervekig minden fejlesztést és beruházást megterveztettek, vagyis Botka szerint nemcsak látványtervek vannak, hiszen készen kell állni arra, hogy bármikor megkezdhessék ezen beruházásokat.

Mivel uniós pénz láthatóan nem jön egy jó ideig, a város másfél milliárd forintot fordít saját forrásból ezen projektek megindítására: a Huszár Mátyás rakparton és az említett Gogol utcain túl minden városrészben lesz valamilyen fejlesztés, a petőfitelepi Fő tér és az alsóvárosi Szabadság tér biztosan megújul. A teljes pénzügyi beszámoló a szeged.hu cikkében megtekinthető.