„A figyelemfelkeltésen kívül – tesztjelleggel – tervezzük az élénksárga felületek növelését a járműveken. Ennek előkészítése zajlik, a járműveken fóliákat fogunk elhelyezni, a helyi tapasztalatokat természetesen elemezzük, a további döntéseket ezek alapján hozzuk meg” – válaszolta a MÁV kommunikációs osztálya a Szegeder azon kérdésére, hogy milyen intézkedésekkel akarják csökkenteni a jövőben a tram-traineket érintő balesetek számát.
„A vasútvillamosok teljes sárgára festése ugyanakkor nem szerepel a terveinkben, azt a nemzetközi gyakorlat nem indokolja”
– jegyezték meg. Ezt a MÁV-csoport jelenlegi, műszaki előírásokon és vizsgálatokon alapuló, egységes színvilága nem is teszi lehetővé, írták. Vagyis a szegedi Pesa-villamosokhoz hasonló sárga festésre nem lehet számítani a vasútvillamosoknál a jövőben sem.
Rendre előkerül a baleseti híreknél, hogy a közúti járművezetők azért nem veszik észre az egyébként méretes villamosvasút-szerelvényeket, mert nem sárga a festésük, így beleolvadnak a környezetbe. A MÁV szerint viszont a nemzetközi szakirodalomban nincs olyan konkrét, objektív vizsgálati eredmény vagy mérés, amely szerint egy teljesen sárgára festett jármű jobban elkerülné a baleseteket. „Ebből adódóan ilyen – a sárga szín egységes használatára vonatkozó – kötelező előírás sem készült az Európai Unióban” – közölték.
Alig telt el pár nap az évből, már legalább négy olyan baleset történt, ami közvetlenül érintette a vasútvillamosokat. Legutóbb január 9-én kettő is: először délután gurult neki egy szerelvénynek egy autó, majd aznap este egy másik autó hátulja tört össze, de január 6-án is történt ütközés. Decemberben Hódmezővásárhelyen lakókocsival ütközött az egyik szerelvény súlyosabb károkat szenvedve, és egy súlyos gyalogosgázolás is volt Szegeden abban a hónapban.
A MÁV-tól megtudtuk, 2022. január 1-je óta – azaz az itthon még újnak számító vasútvillamos-üzem 2021. novemberi indulása utáni teljes évtől számítva – összesen 71 baleset történt, ebből 53nál történt anyagi kár. Évekre lebontva ez úgy néz ki, hogy
Balesetenként jellemzően 500–800 ezer forint között mozog az átlagos kárérték, összességében pedig mintegy 40 millió forintnyi veszteséget szenvedett a vasúttársaság a figyelmetlen közlekedők miatt, tudtuk meg.
Helyszínelés a szegedi Kossuth Lajos sugárúti átkelőnél történt gyalogosgázolás után 2024. december 16-án
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján mára az átlagos sérülések kijavítását sikerült egy-két napra mérsékelnie a társaságnak azzal, hogy raktáron tartják a cserealkatrészeket, tehát nem esik ki sokáig a forgalomból egy-egy balesetben érintett vasútvillamos. Ez azért is fontos, mert az annak idején leszállított 12 jármű legalább felére egyszerre van szükség a csúcsidei 20 perces követésű menetrend tartásához.
A MÁV nem győzi hangsúlyozni, hogy a tram-train hálózaton az ütközések mindegyikét a közúton közlekedők szabálytalansága okozta. „Éppen ezért rendszeresen felhívjuk a közlekedők figyelmét, hogy a vasútvillamos vonala mentén óvatosabban vezessenek, kerékpározzanak, körültekintően keljenek át a gyalogos-átkelőhelyeken.” A KRESZ szabályai szerint a vasútvillamosnak minden közlekedési járművel szemben elsőbbsége van: még a körforgalmat keresztező tram-train számára is elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járművel.
A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy Magyarország minden tájára eljussanak a legfontosabb és legérdekesebb szegedi történések. Ez a cikk ezen együttműködés keretében a Telexen is olvasható.