Sárgítja a MÁV a tram-traineket a sok baleset miatt

„A figyelemfelkeltésen kívül – tesztjelleggel – tervezzük az élénksárga felületek növelését a járműveken. Ennek előkészítése zajlik, a járműveken fóliákat fogunk elhelyezni, a helyi tapasztalatokat természetesen elemezzük, a további döntéseket ezek alapján hozzuk meg” – válaszolta a MÁV kommunikációs osztálya a Szegeder azon kérdésére, hogy milyen intézkedésekkel akarják csökkenteni a jövőben a tram-traineket érintő balesetek számát.

„A vasútvillamosok teljes sárgára festése ugyanakkor nem szerepel a terveinkben, azt a nemzetközi gyakorlat nem indokolja”

– jegyezték meg. Ezt a MÁV-csoport jelenlegi, műszaki előírásokon és vizsgálatokon alapuló, egységes színvilága nem is teszi lehetővé, írták. Vagyis a szegedi Pesa-villamosokhoz hasonló sárga festésre nem lehet számítani a vasútvillamosoknál a jövőben sem.

Rendre előkerül a baleseti híreknél, hogy a közúti járművezetők azért nem veszik észre az egyébként méretes villamosvasút-szerelvényeket, mert nem sárga a festésük, így beleolvadnak a környezetbe. A MÁV szerint viszont a nemzetközi szakirodalomban nincs olyan konkrét, objektív vizsgálati eredmény vagy mérés, amely szerint egy teljesen sárgára festett jármű jobban elkerülné a baleseteket. „Ebből adódóan ilyen – a sárga szín egységes használatára vonatkozó – kötelező előírás sem készült az Európai Unióban” – közölték.

Alig telt el pár nap az évből, már legalább négy olyan baleset történt, ami közvetlenül érintette a vasútvillamosokat. Legutóbb január 9-én kettő is: először délután gurult neki egy szerelvénynek egy autó, majd aznap este egy másik autó hátulja tört össze, de január 6-án is történt ütközés. Decemberben Hódmezővásárhelyen lakókocsival ütközött az egyik szerelvény súlyosabb károkat szenvedve, és egy súlyos gyalogosgázolás is volt Szegeden abban a hónapban.

A MÁV-tól megtudtuk, 2022. január 1-je óta – azaz az itthon még újnak számító vasútvillamos-üzem 2021. novemberi indulása utáni teljes évtől számítva – összesen 71 baleset történt, ebből 53nál történt anyagi kár. Évekre lebontva ez úgy néz ki, hogy

  • 2022-ben 28 baleset történt, ebből 15 esetben keletkezett anyagi kár,
  • 2023-ban 26, amiből 25-nél volt anyagi kár,
  • tavaly 17-ből 13 járt anyagi kárral,
  • idén pedig 5 baleset történt cikkünk megírásáig.

Balesetenként jellemzően 500–800 ezer forint között mozog az átlagos kárérték, összességében pedig mintegy 40 millió forintnyi veszteséget szenvedett a vasúttársaság a figyelmetlen közlekedők miatt, tudtuk meg.

Helyszínelés a szegedi Kossuth Lajos sugárúti átkelőnél történt gyalogosgázolás után 2024. december 16-án

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Az elmúlt évek tapasztalatai alapján mára az átlagos sérülések kijavítását sikerült egy-két napra mérsékelnie a társaságnak azzal, hogy raktáron tartják a cserealkatrészeket, tehát nem esik ki sokáig a forgalomból egy-egy balesetben érintett vasútvillamos. Ez azért is fontos, mert az annak idején leszállított 12 jármű legalább felére egyszerre van szükség a csúcsidei 20 perces követésű menetrend tartásához.

A MÁV nem győzi hangsúlyozni, hogy a tram-train hálózaton az ütközések mindegyikét a közúton közlekedők szabálytalansága okozta. „Éppen ezért rendszeresen felhívjuk a közlekedők figyelmét, hogy a vasútvillamos vonala mentén óvatosabban vezessenek, kerékpározzanak, körültekintően keljenek át a gyalogos-átkelőhelyeken.” A KRESZ szabályai szerint a vasútvillamosnak minden közlekedési járművel szemben elsőbbsége van: még a körforgalmat keresztező tram-train számára is elsőbbséget kell adni a körforgalomban haladó járművel.

A Szegeder együttműködik a Telexszel, hogy Magyarország minden tájára eljussanak a legfontosabb és legérdekesebb szegedi történések. Ez a cikk ezen együttműködés keretében a Telexen is olvasható.