Buszháború Vásárhelyen, parkolási csata Szegeden, meg egy kis magyar–román ellentét – heti hírlevél #37

Ez itt a Szegeder péntekenként érkező heti hírlevelének legutóbbi, december 6-án megjelent száma. Ha szeretnéd mindig az elsők között, péntekenként kapni a hírlevelet, ide kattintva tudsz feliratkozni, és elküldjük emailben!

Kedves Olvasók!

Átléptünk egy új hónapba, ami igen sűrű lesz a karácsony és az újév miatt. Nem volt ez másképp a héten a hírek terén sem, igen sok hírlevélbe való anyagunk született, nem volt könnyű a válogatás. Lássuk is, milyen fontosabb történések voltak november 29. és december 5. között Szegeden és környékén!

1. Majdnem tragédia történt az iskola mosdójában

Kedden délelőtt mentők és rendőrök lepték el a Zrínyi Ilona Általános Iskolát, az eset kapcsán teljes hírzárlatot rendeltek el. Másnap megtudtuk, egy fiú az intézmény mosdójában öngyilkosságot kísérelt meg, és mint kiderült, a szeptemberben, pár nappal a tanítási időszak kezdete előtt bezárt Wesleyből került át a Zrínyibe. A fiút az eset után kórházba szállították.

Az ügyben több politikus is megszólalt. Tóth Endre momentumos képviselő szerint nem tudhatjuk a diák tettének pontos indokait, az viszont biztos, hogy azoknak a különleges bánásmódot igénylő diákoknak, akik nagy arányban jártak a Wesleybe, egy iskolaváltás az átlagosnál is sokkal nagyobb megrázkódtatás. „Pláne, ha ezt hirtelen, napok alatt, mindenféle előkészítés nélkül kell megtenniük” – tette hozzá Tóth.

Botka László szegedi polgármester szintén erre utalva írta azt közösségi oldalán, hogy már arra is alkalmatlanná tette a kormány az önkormányzatoktól elvett iskolákat, hogy a problémamentes diákoknak versenyképes tudást adjanak.

Tovább a sztorira.

2. Vásárhelyi buszháború

Újabb feljelentéssel folytatódott október elején a hódmezővásárhelyi „buszháború”, amelynek két fő hadviselője a közösségi közlekedési szolgáltatást korábban ellátó Jovány Busz Kft. és egy viszonylag új szereplő, a veszprémi székhelyű Balaton Busz Bt. és annak alvállalkozója. „A kapitalizmusnál nincs fantasztikusabb rendszer, az a becsület, a tisztesség szinonimája” – mondta a Szegedernek Márki-Zay Péter polgármester, aki örül a veszprémi cégnek, annak ellenére, hogy az szerinte Lázár Jánoshoz köthető.

A vásárhelyi buszoztatás lehetőségét nemrégiben elnyerő Balaton Busz viszont azzal magyarázta a terjeszkedést, hogy a Békés vármegyei Orosházán is „vannak érdekeltségeik, tehát annyira nincs messze Hódmezővásárhely”. A Jovány Busz nem hagyta szó nélkül a vereséget, és az eredményhirdetés után rögtön csalással vádolta meg ellenfelét. Eközben az önkormányzat a korábbi-korábbi szolgáltató Volánbusszal több perben is áll párhuzamosan.

Mindezek ellenére a helyi közlekedés az új céggel majdnem zavartalanul elindult októberben. A polgármester úgy látja, bár „voltak kisebb problémák amíg az új sofőrök megtalálták a helyüket”, azóta az emberek „összességében hozzászoktak ehhez az új szolgáltatóhoz”.

Tovább a sztorira.

3. Rákkeltő anyag Nyékpusztán

A fracking, azaz rétegrepesztéses technológia magyarországi betiltását követeli a Greenpeace. A békési Nyékpusztán, a gázkitermelés helyszínén ugyanis rákkeltő anyagot, benzolt mutattak ki a műszereik. A terület nem lakott, de szerintük ez így is veszélyes lehet a mezőgazdasági munkások, valamint a területen dolgozók számára.

A projektben érintett földgázkereskedő, az MVM CEEnergy Zrt. szerint viszont a zöld szervezet nem a hatályos szabványok szerint végezte a méréseket. A cég azt mondta, nem is juthat szennyező anyag a természetes vizekbe, illetve a környezetbe, mivel zárt rendszerben végzik a repesztést. A szénhidrogénrétegek ugyanis a vízzáró rétegek alatt, több kilométerrel a föld alatti ivóvízbázis alatt helyezkednek el.

Koller Hanna kollégám ősszel járt a Békés vármegyei településen, akkor a sarkadi lakosok fúrás idején fájdalmasan nyögő földről, a fúrt kutakból eltűnő vízről, szúrós szagról és egyéb hasonló megfigyelésekről számoltak be.

Tovább a sztorira.

4. Tilosban parkolók Újszegeden

Különösen egy népszerű cukrászda környékén rendszeres látvány a Közép fasoron, hogy autók elfoglalják a közterületeket, járdákat, akadályozva ezzel a gyalogosokat, olykor ellehetetlenítve a helyi lakók számára is a ki- és beállást. A történetben a csavar, hogy a szabálytalankodók között feltűntek a Pick Szeged kézilabdacsapatának szponzori autói is.

A jelenséghez kapcsolódik, hogy 2023 júliusa óta már Újszeged bizonyos részein is fizetőssé vált a parkolás, ez pedig tovább nehezítette az autósok helyzetét. Hegyeshalmi Tibor, a szegedi önkormányzathoz tartozó Közterület-felügyeleti Csoport vezetője szerint az elmúlt 8 hónapban 27-szer intézkedtek ezügyben.

A Pick Szeged kézilabdacsapat sajtófőnöke lapunknak azt mondta, elvárják minden munkavállalójuktól, hogy tartsák be a jogszabályokat, ám az említett esetek „nem állnak összefüggésben a munkavállalóink munkavégzésével, illetve sporttevékenységével”. Jelezték ugyanakkor, hogy amennyiben tényleg volt szabálysértés, annak lesznek következményei.

Tovább a sztorira.

5. A magyar–román ellentét is elmúlhat egyszer

„A magyar–román ellentét egy konstrukció” – mondta Jérémy Floutier, a Szegedi Tudományegyetem és a Nantes-i Katolikus Egyetem oktatója Szegeden, aki a történelemtankönyveken keresztül mutatta be a két nép olykor viharos kapcsolatát.

Floutier szerint „az ellentét a két nép között nem szükségszerű, nem visszafordíthatatlan és nem egyetemes igazság, hanem egy konstrukció”, ami remélhetőleg egyszer elmúlik. Hogy mikor, az az oktató szerint is jó kérdés: a történelem „szubjektív igazságok összessége”, és ugyanarról a dologról máshogy gondolkodnak különböző népek.

Tovább a sztorira.

6. Tizenhat csuklós Szegedre?

Négy salzburgi és tizenkét tallinni használt troli beszerzésére kapott támogatást a szegedi közlekedési vállalat, melyekkel az elöregedő és sokszor meghibásodó, a szegedi utcaképet az 1990-es évek dereka óta meghatározó Škoda-trolikat szeretnék kiváltani. Utóbbi tizenkét troli azonban nem biztos, hogy Szegedre jön, azokra még licitálniuk kell.

A négy salzburgi járműből viszont egy már ide is ért. Ez 2024 augusztusában egy kisebb tűzkárt szenvedett az osztrák szolgáltató telephelyén, ám nem menthetetlenül. Annak ellenére, hogy a négyből csak kettő jármű működőképes, az SZKT terveiben szerepel, hogy végül az összes trolit üzembe helyezik a jövőben, immár légkondicionálóval felszerelve és felújítva.

Tovább a sztorira.

A hét képe

Felkapcsolták múlt hét pénteken a szegedi ünnepi fényeket, amivel egy időben elindultak a fényvillamosok is. A karácsonyi hetek fő helyszíne idén is a Dóm tér, ahol jelen vannak a világító szelfipontok és a tavalyihoz hasonlóan 50 méteres óriáskerék is. A kerék január elejéig marad, a képen lévő fények és vásár csak december végéig. Addig is ajánlom Ocskó Ferenc kollégám képét, mely talán megelőlegezi a következő hetek ünnepi hangulatát.

Fotó: Ocskó Ferenc / Szegeder

Ezek történtek még

  1. Egykoron repülni is lehetett Szegedről Budapestre, az út mindössze 50 perc volt
  2. Bejártuk a szegedi vasúti elkerülőt, mely látványosan épül a város határában
  3. Újabb földeket sajátítanak ki a kínai BYD szegedi gyára mellett, az önkormányzat szerint nem ők adták az alacsony árajánlatot
  4. Szeged még a rendkívül kedvező helyzetben is a lehető legjobb adottságokkal bír a geotermikus energia szempontjából, amit ki is használnak helyben
  5. Megsértette az Oroszország elleni szankciókat egy férfi, egymilliós pénzbüntetést kapott Szegeden
  6. Akkumulátorból kifolyt sav okozott mérgezést a Széchenyi téri CIB Bankban, többen kórházba kerültek
  7. Eladó az újszegedi ház, ahol Szent-Györgyi Albert is élt 5 évet
  8. Elindult a karácsonyi napok, a forralt bor drágább, mint Pesten, de így is olcsóbban kijövünk
  9. Ismét meg kellett nyesni a disznófejű fa ágait, hogy még tíz évig élhessen