Törzstőke-emeléssel 50 millió forint fejlesztési támogatást kap az SZKT alacsonypadlós használt trolibuszok vásárlására, írtuk meg a legutóbbi közgyűlés előtt, november közepén. A négy salzburgi és tizenkét tallinni trolival az elöregedő és sokszor meghibásodó, a szegedi utcaképet az 1990-es évek dereka óta meghatározó Škoda-trolikat szeretnék kiváltani. Utóbbi tizenkét troli azonban nem biztos, hogy Szegedre jön, azokra még licitálni kell.
Cikkünk nyomán a Magyarbusz saját értesülésre hivatkozva azt írta, hogy az SZKT egy 2005-ben gyártott négydarabos, – az itteni trolik jó részéhez hasonlóan – Cegelec-elektronikával szerelt, csuklós Solaris-flottát szemelt ki, amely eredetileg Svájcban, La Chaux-de-Fonds városában szolgált közel hét éven át. A trolikat 2011-ben vonta ki a svájci város, majd egy kis állás után alapos korszerűsítéseken estek át a gyártónál, így 2013 nyarán gyárinak megfelelő állapotban kerültek a Salzburger Lokalbahn flottájába, ahol idén nyáron vonták ki őket a forgalomból.
Az SZKT közlekedési és vasútbiztonsági vezetője, Németh Zoltán Ádám a szeged.hu-nak részleteket is elárult a beszerzésről, megerősítve a Magyarbusz értesüléseit. Mint kiderült, a négy salzburgi troliból csak kettő üzemképes. A terv pedig az, hogy minimum kettőt forgalomba állítanak, de könnyen lehet, hogy a harmadikat és a negyediket is használják majd a szegedi utakon. „Ez annyira kedvező vétel volt, így egyben voltak fölajánlva, ezeket mindenképpen el szeretnénk hozni Ausztriából” – mondta az önkormányzati portálnak Németh.
A közlekedési vezető azt is megerősítette, hogy az érkező trolikkal a már korróziós probléma miatt leállított Škoda 15Tr trolibuszokat tudják majd kiváltani: tehát az eredeti tervekkel szemben nem azokat újítanák fel az idén elindított szegedi trolifelújítási program során, hanem ezeket az alacsonypadlós kocsikat.
A félreállított tallini Solaris-flotta
Fotó: Artem Efremenko
A vezető beszélt az észtországi Tallinnban félreállított harmincnyolc Solaris-troliról is, melyek közül szintén venne tizenkettő csuklósat az SZKT. Ezek 2009-es gyártásúak, hasonlítanak a salzburgiakhoz, illetve a Szegeden már üzembe helyezett használt szóló Solarisokhoz is. Viszont az észtek aukciót hirdettek, ennek végeredménye fogja eldönteni, végül hova kerülnek a járművek.
„Náluk teljesen leáll a troliforgalom, meg akarnak szabadulni az összes kocsitól, nekik csak ez az egy cél lebeg a szemük előtt”
– mondta az SZKT közlekedési vezetője, aki szerint ezek a Solarisok rosszabb állapotban vannak a salzburgiakhoz képest, így nagyobb felújítás vár rájuk, ha Szegedre kerülnek. Ez utóbbi üzlet viszont még korántsem biztos, hogy össze is jön. „Rugalmasak is vagyunk, de a tallinni közlekedési vállalaton is múlik, hogy mi végül mit és hogyan vásárolhatunk.”
Škoda 15Tr a szegedi Szent István téren
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
De ejtsünk néhány szót a leváltásra ítélt szegedi járművekről is! Az első Škoda 15Tr még 1993-ban érkezett a városba, azóta összesen 27 darab állt forgalomba, amelyek nagyrésze a mai napig közlekedik – jelenleg ez a legnagyobb darabszámú szegedi közösségi közlekedési járműtípus.
A 15Tr egy csehszlovák, később csehországi gyártású magaspadlós csuklós trolibusz, 1988 és 2004 között több száz darab készült belőle. Ezek jelentős részét kiváltva érkezne most a 16 darab Solaris Trollino 18, ami egy jóval fiatalabb konstrukció az ezredfordulóról.