A kínai nagykövet azt mondja, mindent megtesznek, hogy a gyár a lehető legkisebb környezeti terhelést jelentse Szegednek

Már legalább szerda óta lengedezett a kínai zászló a szegedi Városháza épületén. Ez arra engedett következtetni, hogy kínai delegációt fogadnak. Csütörtökön aztán a Városháza előtt kínai zászlós Mercedes-Benz S-osztályú luxusautók jelentek meg dél körül. A diplomatajárművek később rendőri kísérettel hajtottak át a városon, hogy a kínai delegációt és néhány kiválasztott újságírót a BYD-gyár építkezésének helyszínére szállítsanak.

Először zártkörű tárgyalások zajlottak egy a Délép Ipari Park főbejáratánál található háromszintes irodaházban, ahol Botka László, Szeged polgármestere és Kung Tao, Kína magyarországi nagykövete számára Li Hsziang, a BYD munkatársa ismertette a gyár építésével kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat – erről a meghívott sajtó képviselői számoltak be. A tárgyaláson ott voltak még Binszki József, Kovács Tamás és Nagy Sándor alpolgármesterek, valamint Szabó Sándor szocialista országgyűlési képviselő és Salgó László, Csongrád-Csanád vármegye főispánja is.

Ezt követően a delegáció az építkezés helyszínére ment. Itt Botka arról beszélt, hogy minden kötelezettségét, vállalását határidőre teljesítette a város a BYD felé. Legutóbb egy 161 hektáros területrészt adtak át, az év végéig pedig az utolsó, tizenöt hektáros területrészletet is megkapja az autógyár. „Rettentően látványos szakaszában van az építkezés, ami nagymértékben azon alapult, hogy mindenki tudta, mi a dolga. Tudta az önkormányzat, a kormányhivatal, a magyar kormány, és természetesen tudta a BYD is” – fogalmazott a polgármester.

Négy nagy csarnok épül, a delegáció először az első, 800 méter hosszú és 200 méter széles összeszerelő épülését nézte meg. Ez lesz Szeged legnagyobb alapterületű épülete a maga 167 ezer négyzetméterével.

Kínai delegáció járművei várakoznak a szegedi városháza előtt, 2024. november 7-én

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Szabály szerint a háromszáz hektáros ipari terület húsz százalékának, vagyis hatvan hektárnak zöldterületként kell megmaradnia. Ez nagyrészt véderdő lesz, de egy tavat és pihenőparkot is kialakítanak majd a gyár területén. Az önkormányzat kérésére utóbbi pihenőpark a béketelepi lakópark oldalába kerül, így elválasztja majd azt a gyártócsarnokoktól. Botka újból elmondta, hogy a szegedi üzem nem fog vegyipari tevékenységet végezni, és nem gyárt akkumulátorokat; ezeket Kínából szállítják a Szegeden összeszerelésre kerülő járművekhez.

Kung Tao nagykövet szerint a gyár a lehető legszigorúbb szabályozással épül, minden kötelező uniós normát, előírást betartanak. Részt kívánnak venni Szeged közösségi életében is, ennek voltak az első lépései egy jótékonysági futóverseny szponzorálása és a BYD megjelenése a Szegedi Ifjúsági Napokon, mondta. „Mindent megteszünk azért, hogy a gyár a lehető legkisebb környezeti terhelést jelentse Szegednek.” Az építkezés megtekintése után Szeged polgármestere és a nagykövet még a városházán is egyeztetett.