Cseh városokban is voltak problémák a SOR trolijaival

A Szegedre is érkező SOR trolik kapcsán jelentek meg negatív hírek a napokban az európai buszos szaksajtóban, vette észre a Magyarbusz. A cseh SOR Libchavy járművei ugyanis különböző okokból két csehországi üzemeltetőnél sem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, az érintett közlekedési társaságok még hivatalos közleményekben is hangot adtak elégedetlenségüknek, írja a szakportál.

A Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) társaság négy trolibuszt rendelt (ahogy a szegedi SZKT is) egy 2021–2022-es beszerzéssel, de a gyártó nem tudta időben leszállítani a járműveket 2023 tavaszára, így a cég elesett az európai támogatástól, és régi, elavult buszokat kellett tovább működtetnie. A szerződést végül felbontották, jogvita van folyamatban.

A jihlavai Dopravní podnik města Jihlavy (DPMJ) ugyan megkapta a trolibuszokat, de azok súlyos műszaki problémákkal küzdenek, ezért dízelbuszokkal helyettesítik őket. A meghibásodott vontatómotorok, akkumulátorok és elektromos rendszerek komoly fennakadásokat okoztak a működésben.

a beszerzés sem volt zökkenőmentes, ugyanis a Tram for Envi a még 2021 áprilisában aláírt szerződés értelmében eredetileg az ukrán Bogdan Motors karosszériájával szállította volna, ám utóbbi cég koronavírus-járvány okozta nehézségei miatt még 2021 decemberében bejelentették, hogy a leendő jihlavai trolibuszok a SOR karosszériáját kapják. A járműveket végül több, mint egy éves késéssel sikerült átadni.

A DPMJ szerint a fő problémát a Tram for Envi alvállalkozó okozta, amely nem tudta időben biztosítani a szükséges javításokat és alkatrészeket. Az új járművek rendelkezésre állása alig 60%-os, ami komoly többletköltségeket eredményezett a társaságnak, amely így kénytelen a régi járműveket tovább használni.

Fotó: Wikipedia

Radim Rovner, a DPMJ igazgatója szerint a Tram for Envi súlyosan alábecsülte a trolibuszok fejlesztési és gyártási folyamatait, és a több évnyi késés miatt veszélybe került az EU-s finanszírozás. Az igazgató nyíltan bírálta a beszállító céget, mondván, hogy a járművek megbízhatatlansága jelentős költségeket okoz.

A szegedi járműveket egyébként szerződés szerint idén március végéig kellett volna átadni, ám alkatrészellátási problémák miatt végül más beszállítót választottak a hajtáselektronikához, és amikor megérkeztek az első trolik Szegedre, számos műszaki hiányosság hátráltatta a járművek forgalomba helyezését, értesült akkor a Magyarbusz.