Műszaki hiányosságok miatt nem állhattak még forgalomba Szeged vadiúj önjáró trolijai

Még 2022-ben dőlt el, hogy a cseh SOR Libchavy szállíthat Szegedre négy új, akkumulátoros önjáró üzemmódra is képes szóló trolibuszt, a beszerzés nettó 690 millió forintos költségét a kormányzati Zöld Busz Program biztosította önkormányzati önerő mellett.

A járműveket szerződés szerint idén március végéig kellett volna átadni, ám alkatrészellátási problémák miatt végül más beszállítót választottak a hajtáselektronikához, és amikor megérkeztek az első trolik Szegedre, számos műszaki hiányosság hátráltatta a járművek forgalomba helyezését, értesült a Magyarbusz.

A szakportál szerint a járművek leszállítására, a szükséges engedélyek megszerzésére, illetve a próbafutás teljesítésére március 9-e volt a határidő. Az első két trolibusz még a teljesítési határidőn belül érkezett meg Szegedre, majd őket követte a harmadik kocsi március 11-én. A negyedik troli (T-403) azonban a gyár területén maradt.

Az első utasok nélküli próbafutások március végén kezdődtek meg, azóta a járművek mindegyike körülbelül félezer és ezer kilométer közötti távolságot teljesített a tesztidőszakban.

Egyszer még Tiszaszigeten is látható volt egy SOR-troli július 31-én, ezzel a településen először járt trolibusz, bár drót nélkül.

A tiszaszigeti próbafutásról mi is kérdeztük még július végén az SZKT-t, ám azóta nem jött válasz.

A járművek üzembe helyezéséhez szükséges engedélyek még mindig hiányoznak, és a portál információi szerint számos műszaki hiányosság is felszínre került. Ezeket a kifogásokat ugyan jelenleg is próbálják orvosolni, a javítások azonban rendkívül lassan haladnak, így legkorábban szeptemberben esélyes a trolik forgalomba állása, szemben a korábbi júliusi, augusztusi várakozásokkal, írja a portál.

Fotó: Wikipedia

A Magyarbusz azt írja, a kötbér összege a 80 napot meghaladó késés miatt elérte a szerződésben rögzített maximumot, ami a járművek beszerzési árának 20%-át teszi ki. A kötbér kifizetésének módjáról a beszállító és a közlekedési vállalat között jelenleg is tárgyalások folynak. Ha kifizeti a cég a késedelmi díjat az SZKT-nak, esélyes, hogy a további két, egyébként opciósan kért trolit is megrendelhetik végül.

Nagy szükség lenne rájuk egyébként, mert bár a város egy több éves trolifelújítási programot indított, a régi Škoda-trolik egyre inkább elromolnak, pótlásukra olykor a fővárosból kölcsönzött, már forgalomból kivont, régi Ikarus-trolikat volt kénytelen bevetni az SZKT. A közlekedési társaságnál emellett sofőrhiány is van.

A Zöld Busz Program támogatásáról egyébként úgy szerződtek, hogy május végéig forgalomba kell állniuk a troliknak, egyébként nem jár a pénz. A határidőt végül az állam beleegyezésével sikerült meghosszabbítani.