Még fontosabb lehet a BYD szegedi gyára az USA százszázalékos védővámja miatt

Száz százalékra emeli az Egyesült Államok a kínai elektromos autókra kivetett, jelenleg 25 százalékos vámot, írja a G7 cikke. Az Egyesült Államok és az Európai Unió egyaránt attól tart, hogy az olcsó kínai elektromos autók elárasztják a piacot és tönkreteszik a hazai gyártókat.

A lap szerint a magas vámnál a kínai gyártók masszív állami támogatásaira hivatkoznak, ám ezen vállalatok profitja támogatás nélkül is magas. Kína az utóbbi pár évben több más zöld átálláshoz kapcsolható iparágba öntött állami támogatást és ösztönzést, a napelemek ára egy évtized alatt 80, a tengeri szélerőműveké 73, a szárazföldieké 57, az akkumulátoroké pedig 80 százalékkal zuhant.

Könnyen lehet, hogy az e-autóknál is hasonlót eredményez a dömping. Amerikában a BYD egyik modellje 25 százalékos vám megfizetése után 12 ezer dollárba kerül, a hasonló kategóriájú amerikai elektromos autók három-négyszer magasabb áron kaphatók. Az Európai Bizottság még vizsgálódik, de heteken belül 15–30 százalék közötti védővám kivetését jelenthetik be itt is. Szakértők szerint a kínai e-autók még nagyon magas védővámok mellett is igencsak versenyképesek maradnak.

A védővám elleni egyik védekezés a gyártás lokális telepítése,

ebben Magyarország a kínai akkumulátorgyárakkal és a BYD szegedi, illetve más gyártó várható megjelenésével fontos pozícióban lesz. Nyitott kérdés viszont, hogy az EU milyen szabályok szerint fogja majd európainak elismerni a például Magyarországon gyártott autókat, hiszen ha a termékben nincs megfelelő mértékű helyi hozzáadott érték, akkor ez akár problémás is lehet.

Dani Rodrik, a Harvard Egyetem tanára szerint bármennyire is fájdalmasak a dömpingáras folyamatok a versenytársaknak, a globális zöld átálláshoz óriási szolgálatot tesznek, mivel a folyamatnak nincs világszintű összehangolt koordinációja. A védővámok mögé kerülő nem kínai gyártók pedig innovációra kényszerülnek.