Építkezik a MÁV a szegedi Nagyállomáson, bővítik a forgalomirányítási központot

A jelenleg is üzemelő Területi Forgalomirányítási Központot bővítik a szegedi Nagyállomásnál, árulta el lapunknak a MÁV. A vasúttársaságot azután kerestük meg, hogy kiderült, látványos munkálatok zajlanak az épület taxiállomás felőli oldalán, kívül és belül is. Többek között fel van állványozva a homlokzat a terasz alatt, illetve a helyiségen belül is nagyban dolgoznak.

A vasúttársaság elárulta, új Területi Forgalomirányítási és Mérnöki Központot alakítanak ki a Nagyállomás ezen felében. kibővült új forgalomirányítási központ pedig „a térségben megvalósult és jövőbeni fejlesztéseknek köszönhető kapacitásnövekedést szolgálja ki”.

Vagyis a környékbeli vasútfejlesztések miatt kell bővíteni a forgalomirányító központot, hiszen a Szeged–Röszke vonal is ide lesz bekötve ezután. A 2009-ben megnyílt szegedi forgalomirányító központ (KÖFI) irányítása alá jelenleg egyébként a Városföld–Kiskundorozsma, a Kiskunfélegyháza–Kiskunhalas, valamint 2021 óta a Szeged-Rókus–Hódmezővásárhelyi Népkert szakaszok tartoznak.

A MÁV négyezer kilométernyi országos törzshálózatából egyébként nem a teljes szakaszon, jelenleg mindössze 1117 kilométeren működik központi forgalomirányítás, azaz KÖFI.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Bár központi forgalomirányítási rendszer nélkül is működik a hálózat, ennek meglétével sokkal hatékonyabb mindez. Ebben az esetben ugyanis több állomást körzetbe fogva, összevontan kezel egy személy, és ezen körzetek kezelői, mi több, az őket irányító forgalmi dolgozó egy közös helyiségben elhelyezve végzik a munkájukat. Az utastájékoztatási tevékenységet is innen végezhetik, az állomásokat kezelő dolgozók terhelését csökkentve.

A röszkei vonal egyébként egy a kétféle módon kialakított KÖFI-nek, ugyanis komplex vonalrekonstrukciók során ma már előírják ennek létesítését. Ilyenkor olyan új rendszereket telepítenek az állomásokra, amelyek eleve távvezérelhetők egy központból. A másik lehetőség, hogy adott a meglévő távközlési, erősáramú-felsővezetéki és biztosítóberendezési rendszer, és erre „ráépül” a KÖFI.