A címben szereplő mondatot még húsvét előtt, a szegedi Paprikás Ankéton mondta Kocsány János, a Graphisoft Park vezérigazgatója annak kapcsán, hogy szerinte a dél-alföldi megyeszékhelyen még jó sétálni, friss a levegő és nincsenek zavaró irodafolyosók, mint Budapesten. A legutóbbi Meritus által szervezett vitán arra a kérdésre keresték a választ Szemerey Samu városépítésszel, hogy támogathatja vagy kiolthatja-e egymást a Science Park és egy autóipari nagyberuházás.
A Graphisoft park megtartóerejét Kocsány a zöld környezetben látja, az ugyanis a Duna-part mellett helyezkedik el, figyeltek a parkolók föld alá helyezésére és a parkszerű környezetre. Emellett, mint viccelődött, ha a rómaiaknak jó volt a helyszín, nekik is jó, ugyanis Aquincum romjai mellé építkeztek. Kocsányi később kifejtette, az „elrontás” kapcsán Szegednek figyelnie kellene arra, hogy továbbra is a tudomány városaként gondoljanak rá, ahogy szerinte jelenleg is azokkal a hírességekkel és tudományos eredményekkel, akik, vagy amik itt születtek, éltek, alkottak. Vagyis – mint mondta – arra az egyensúlyra kell figyelni, hogy a BYD autógyára ne vigye el egy Győr-féle ipari város koncepciója felé Szegedet.
A vezérigazgató megemlítette a nagyszámú, alacsonyabb kvalitású munkaerő érkezését is, úgy véli, ha a város lakosságában ez arányokat mozdít el, „az nem biztos, hogy előreviszi a dolgokat”. Szemerey Samu arra tért ki, hogy inkább egy sokszínű város a fontos, ahol mindenféle társadalmi csoport együtt él, és saját igényeikhez mérten mindenkinek legyen megfelelő lakhatása, amit a városépítész szerint a magyar ingatlanpiac szinte sosem képes kiszolgálni. Szemerey szerint nem iskolai végzettség vagy tudás alapján kell szegregálni, hanem élethelyzetek alapján kell kezelni a különféle kultúrákból érkező, más típusú munkákat végző egyéneket.
Kocsány megemlítette, Debrecenben például gettósodás folyik a BMW gyára kapcsán, mivel az ott dolgozók konténerekben laknak a város szélén. Reméli, hogy Szegeden ezt még el lehet kerülni. Szemerey úgy véli, az a város hozzáállásán múlik, hogy miként bánik a máshonnan betelepülő dolgozókkal, mennyi lehetőséget ad nekik a maradásra és integrálódásra. Kocsány szerint sajnos a hazai autógyárakba érkező külföldieknek két év alatt nem lesz esélye életet kezdeni itt. A meghívottak arra jutottak, hogy a Science Park és egy autóipari beruházás nem feltétlenül oltják ki egymást, de ehhez tudatos tervezés is kell, a különböző ipari és tudományos tevékenységek egymás közti interakciójára is. Kocsány szerint a városnak „beszélnie kellene” a BYD-vel arról, hogy ne csupán a saját „dobozukban” gondolkodjanak, hanem bekapcsolódjanak a város vérkeringésébe.
„Nem lehet évenként, vagy választási ciklusonként módosítani a koncepciót, nem is lesz ennyi idő alatt sikeres egy Science Park”
– Kocsány szerint egy sikeres tudományos park receptje, hogy ki kell egy határozott koncepció mellett tartani, és azt végig kell vinni. Mint az előadáson bemutatta, nekik 30 év munkájuk van a fővárosi techparkban, ez nem megy egyik napról a másikra. Az is ritka, hogy magántőkéből valósul meg egy ilyen projekt, nem evidens, hogy egy nagy cég befektet, ezért leginkább állami, önkormányzati forrást kell beleadni.
Balról jobbra: Kocsány János, a Graphisoft Park vezérigazgatója; Szilvási Tamás moderátor; Szemerey Samu városépítész, okosváros szakértő
Fotó: Gyöngyi Barnabás / Meritus
Kocsány szerint alapvetően három fontos alappillére van egy ilyen tudományos parknak:
Szemerey Samu városépítész azt emelte ki, hogy egyrészt az ilyen parkokban globális, vagy a globális piacra nyitó vállalatok szoktak beköltözni. Ezért fontos, hogy globális térben helyezzük el a tudományos parkot a siker érdekében, bárhol is legyen a világon. Többek között a repülőteret is említette Szemerey, mint olyan tényező, ami a park elérhetőségét javítja. Budapest hatalmas versenyelőnye a nemzetközi beágyazottsága, már csak a méretéből adódóan is, míg Szeged egy kicsi, agglomerációs településnek tekinthető, így itt nehezebb a globális környezetet létrehozni.
A Science Parkok Európa más részein is a városok külső területein helyezkednek el, akár barna-, akár zöldmezős beruházásban. Nagyon nehéz egy komoly céget meggyőzni adott esetben még arról is, hogy Budapestre jöjjön, így Szegeden sem fog rövid távon beindulni a dolog szerinte, hiszen nem feltétlenül beszélhetünk világvárosi szintű szolgáltatásokról. Kocsányhoz hasonlóan a városépítész is úgy véli, ezért nem is szabad ingatlanos szemmel nézni a befektetésre, amely valószínűleg nem is fog megtérülni egyhamar pénzügyileg. A városvezetés nem feltétlenül magának a parknak a kialakításában, hanem a városi szolgáltatások emelésével segítheti a projekt vonzerejét a betelepülő cégek és az itt akár letelepedő munkaerő számára.
A műsor végén a közönségből rávilágítottak arra, hogy a harmadik híd tövében, a volt Tisza pályaudvar helyén is terveznek ilyen tudományos parkot, ám itt kicsi a hely. „Kicsiben kellene elindulni a belvároshoz közel, vagy jó-e, hogy a város szélén, közlekedési infrastruktúra nélküli területen kezdik nagyban a Science Parkot kialakítani?” – hangzott a kérdés, amire Kocsány meglepően azzal válaszolt, hogy szerinte a Tisza pályaudvar alkalmasabb lenne a fokozatosság elve és a Tisza folyó közelsége miatt, illetve egy tudományos parkot szerinte nem lehet nagyban kezdeni. Szegeden viszont – kicsi város lévén – nincsenek távolságok, így nem gond szerinte, ha később ezt a város határában folytatják, ahol van hely.