Milliárdokból tervezik a félegyházi vasút kétvágányúsítását és a makói elővárosi vasutat

Huszonöt közlekedési beruházás, köztük a szeged–kiskunfélegyházi vasút kétvágányúsítása, a makói elővárosi vasút, motorvonatok beszerzése, a gödöllői- és a csömöri HÉV rekonstrukciójának és az M2-es metróval való összeköttetésének előkészítése is megvalósulhat egy új kormányhatározat szerint, még az uniós támogatási kérelmek elbírálása előtt – írta meg még kedden a Világgazdaság a hétfői Magyar Közlöny alapján.

Ezek a fejlesztések az Integrált Közlekedésfejlesztés Operatív Program keretében valósulhatnak meg, melynek célja a hazai közlekedési infrastruktúra javítása. Az idei év kezdetétől huszonöt projekt kapna zöld utat a költségvetés terhére, még mielőtt az uniós támogatások odaítélése megtörténne.

Szegedet két projekt érinti a huszonötből, a fontosabb talán a szűk keresztmetszet kiváltásának előkészítése Kiskunfélegyháza és Szeged-rendező között, magyarul az egyvágányú pálya kétvágányúsítása. Ennek a fejlesztésnek köszönhetően a menetidő is csökkenhetne Budapest és Szeged között, és ami szintén fontos, hogy mivel az InterCityknek nem kellene megvárniuk a szemből – esetleg késve – érkező másik vonatot, így nem vennék át annak késését sem, így jóval megbízhatóbb is lehetne a szolgáltatás.

Fotó: Bálint András / Szegeder

A másik szegedi projekt a makói elővárosi közlekedés fejlesztése, de itt ha minden igaz, nem tram-trainről van szó egyelőre, mert az első fázisban nem menne be a vasút sem Szegedre, sem Makóra. Később erről lehet szó, de első körben csak hagyományos elővárosi vasútra kell gondolni. Ugyanakkor a projekt tartalmazza a harmadik híd vasúti kapcsolatát is, ami mindenképpen örvendetes lenne, ha meg is valósulna.

Mindkét projekt szakaszolt, ami azt jelenti, hogy uniós pénzügyi ciklusokon átívelő, és mindkettőnél most a tervezésre adtak csak forrást: a kiskunfélegyházi vasútnál 600 millió forintot, a makói elővárosi közlekedés esetében 2,7 milliárdot. Magára a megvalósításra továbbra sincs egyelőre forrás, de ez még változhat.

Az országos projektek közül még kiemelkedik a budapesti Déli körvasút második üteme, valamint a gödöllői és a csömöri HÉV modernizálása, amelyek az M2-es metróvonalhoz is csatlakoznak majd. Továbbá a MÁV számára 19 új Stadler KISS villamosmotorvonat beszerzése is tervben van, amelyek nagy kapacitással és akadálymentes kialakítással bírnak, ilyenek már most is járnak a fővárosi agglomerációban.

A kormányhatározat értelmében további előkészítő munkálatok is elindulnak, mint például a dunántúli és a tiszántúli vasútvonalak fejlesztésének tervezése, vagy különböző vasútvonalak modernizálása és villamosítása. Azonban néhány nagyberuházás, köztük két jelentős villamosítási projekt, még az uniós támogatás jóváhagyására vár.

A Budapesti Közlekedési Központ beruházásai, mint az Eurovelo-kerékpárút fejlesztése vagy a Déli pályaudvar felújítása, szintén uniós döntésre várnak. A várakozás további projektekre is vonatkozik, mint a Nyugati pályaudvar és a debreceni 1-es villamosvonal korszerűsítése. Ezen kívül Kaposvár és Paks elektromos buszbeszerzési tervei is függőben maradtak.