Népszava: Orbánék nem Szegedet akarták, a BYD döntött így

A Népszaván jelent meg néhány meg nem erősített részlet a Szegedre már hivatalosan is bejelentett BYD-autógyárral kapcsolatban. A munkaerő toborzása például három szakaszban történik majd: először Szegedről és agglomerációjából, másodszor a munkanélküliséggel jobban érintett Békés megyéből, majd harmadik körben a Fülöp-szigetekről érkeznek munkavállalók. A gyár kezdetben 600 dolgozót fog alkalmazni, amit fokozatosan növelnek 3 ezer főre.

Szegeden minden idők egyik legnagyobb magyarországi beruházásáról van szó, amelynek összértéke elérheti az 5 milliárd eurót a Népszava forrásai szerint. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a beruházás bejelentésekor nem részletezte az állami támogatás mértékét, de a projekt több ezer új munkahelyet teremthet. A gyár Szeged–Béketelep közelében, egy 300 hektáros területen épül, amely a város egyik ipari parkja mellett helyezkedik el. A terület korábban 21 milliárd forint kormányzati támogatást kapott, és az önkormányzat felvásárolta a szomszédos mezőgazdasági földeket is.

A város földrajzi helyzete, beleértve a két autópálya – a Szerbiába vezető M5-ös és a Romániába tartó M43-as – közelségét, valamint a Budapesttel való közvetlen vasúti fővonal és a Belgrád–Budapest vasútvonal közelségét, kiemelt szerepet játszott a beruházás elnyerésében. A Népszavának forrásai arról beszéltek, hogy az Orbán-kormány nem Szegedet preferálta ebben a versenyben, a város mellett egyértelműen a kínaik tették le a voksukat. Botka László, Szeged polgármestere szerint a város tudományos és oktatási háttere is hozzájárult a sikerhez, többek között az ELI-ALPS lézerközpont és a Science Park jelenléte miatt.

A BYD különböző országok, köztük Franciaország, Spanyolország, Németország és Lengyelország közötti versenyben választotta Szegedet, részben a város felsőoktatási és tudományos potenciáljának köszönhetően. A Magyar Közlönyben megjelent információk szerint a kormány további 46 milliárd forintot biztosít a gyárépítéssel kapcsolatos infrastrukturális és energetikai beruházásokra.

Ez a beruházás várhatóan jelentős hatással lesz Szeged városára, nem csak a leendő munkahelyek számában, hanem a tudományos és oktatási kapcsolatok erősítésében is. Az autógyár jövedelmezősége és a helyi iparűzési adó megdobhatja a város költségvetését is.