Szegeden a legkedvezőbb a BYD e-buszok fogyasztása, az ajtajuk romlik el legtöbbször

Október 26-án rendezték meg Európa legrégebbi buszos konferenciáját, amelyen a Volánbusz is részt vett. A Magyarbusz beszámolója szerint a Volánbusz kötelékében közlekedő elektromos autóbuszok üzemeltetéséről is szó volt, de kiderült az is, hogy a szegediek fogyasztanak a legkevesebbet, és leginkább az ajtókkal vannak gondok.

A Volánbusznál jelenleg 102 elektromos buszt üzemeltet, ezek között három típus van. A Szegeden is járó BYD K9 (50 darab), az Ikarus 120e (12 darab) és a Mercedes-Benz eCitaro (40 darab) modellek. Kruchina Vince vezérigazgató szerint a flotta átlagfogyasztása kimondottan jónak mondható, a szórás viszont elég nagy: 0,2 kWh mindkét tartomány irányába. Ehhez viszont a domborzat is hozzájárul, hiszen más-más településen szolgálnak a buszok, és az is nyilvánvaló, hogy dombnak felfelé az elektromos járművek sem szeretnek keveset fogyasztani.

A legrégebb óta az eCitarók szolgálnak, egyben ezek járnak a legdombosabb viszonylatokon is. Egyszeri feltöltéssel átlagosan 173 kilométert tudnak megtenni, fogyasztásuk 112 kWh/100 km. Az Ikarussok 89,3 kWh/100 km átlagfogyasztást és 280 kilométeres hatótávot produkáltak. A tavasszal forgalomba állított BYD buszok is ugyanennyit tudnak menni, átlagos fogyasztásuk 99,4 kWh/100 kilométerre jött ki, itt viszont nagy eltérés volt városonként. A nem éppen lapos Egerben 100-nál is több, Győrben 100, Zalaegerszegen 95, míg a sík Szolnokon 92–93,

Szegeden pedig 90 kWh alatti értéket mértek 100 kilométeren, így városunkban fogyasztanak a legkevesebbet.

Az elektromos buszok egyik szépséghibája, hogy a legtöbb villanybusz olajkályhával fűti az utasterét, írja a Totalcar. Ilyen a Mercedes és az Ikarus e-busza is, a BYD-król viszont nincs információ. Az Ikarusok a múlt télen átlagosan 6,1 liter gázolajat használtak el 100 kilométerenként fűtésre, míg a Mercedesek 2,9 literrel is beérték. Az olajkályhák mindenféle utókezelés nélkül eregetik a levegőbe a kipufogógázt épp télen, amikor egyébként is nagyon szennyezett a levegő. A buszok átlagfogyasztása viszont a kályhák miatt nem romlik különösebben télen sem.

Érdekesség még, hogy átlagosan 180–200 perc, míg feltöltik a villanybuszokat, három óra alatt a BYD-k és az Ikarusok tudják a legtöbb hatótávot felvenni. Az Ikarusoknál a meghibásodások 27 százalékát a karosszéria, az ajtók és az alváz problémái, Mercedes buszainál is az ajtók és a klíma okozta a legtöbb fejfájást. A BYD estében 34 százalékban az ajtók, 20 százalékban a klíma, 22 százalékban pedig az utastér berendezései voltak a ludasak, de kisebb gondok adódtak a futóművel, a rugózással és az elektromos berendezésekkel is.