115 éves a szegedi villamos, vasárnap nosztalgiakocsikkal jár

Vasárnap lesz 115 éve, hogy 1908. október 1-jén elindultak az első szegedi villamosok, ennek apropóján két nosztalgiavillamos is köröz majd a 2-es vonalon – ami akkor még csak részben létezett.

A 313+314-es pályaszámú nosztalgia ikerkocsi indulási időpontjai:

  • Európa ligetről: 8:56, 9:56, 11:08, 12:08, 13:08, 14:08, 15:08, 16:08, 17:08
  • Szeged vasútállomásról: 9:23, 10:23, 11:33, 12:33, 13:33, 14:33, 15:33, 16:33, 17:33

A 813-as pályaszámú FVV csuklós nosztalgia villamos indulási időpontjai:

  • Európa ligetről: 9:20, 10:33, 11:33, 12:33, 13:33, 14:33, 15:33, 16:33, 17:33
  • Szeged vasútállomásról: 9:45, 10:58, 11:58, 12:58, 13:58, 14:58, 15:58, 16:58, 17:58

Elsőként annak idején a Rókusi pályaudvar és a Személy pályaudvar között indult meg a forgalom a mai 1A vonalon. A pálya végig kétvágányú volt, a belvárosban a Széchenyi tér–Kelemen utca–Kölcsey utca–Kárász utca–Jókai utca útvonalon haladt a nyomvonal. Igen, régen a Kárász utcán is ment villamos!

A viszonylat 1943-ban kapta az 1-es számot. 1930-ban mindkét végállomása fejállomás volt, a Szeged pályaudvart 1951-ben, a rókusi végállomást 1953–1954-ben alakították át hurokfordulóvá. A ’70-es években felújították, 2000-ben a Rókusi pályaudvar mellé épült plázához egy új megálló épült, azóta a Szeged Plaza volt a járat egyik végállomása. A 2-es villamos építése kapcsán a vonalat 2009 és 2011 között teljesen felújították.

A második világháborút a hálózat károk nélkül átvészelte, csak a háború utolsó napjaiban állt le rövid időre a forgalom. 1944. október 19-én a fővonalon már újra is indulhatott a közlekedés. Ezt követően a korábban még jellemző teherszállítás már nem virágzott fel, az 1950-es években elkezdett jelentősen csökkenni és 1971-re teljesen megszűnt.