A Pick Arénánál is sikeres volt a két éve épült mobil partfal összeszerelése

Szerdán megírtuk, a belvárosi szakaszon végzett mobil partfalas gyakorlat a Felső Tisza-parton folytatódott csütörtök reggel 6 órától egészen 15 óráig. Ez idő alatt a Tisza felőli kerékpárút és járda zárva van. Az esemény kapcsán kérdéseket küldtünk az Alsó-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóságnak (Ativizig), akik elmesélték, hogy miként zajlott a mai gyakorlat.

Mint ismert, a Felső Tisza-parti futballpálya helyén épült meg az új Pick Aréna. A multifunkcionális sportcsarnok miatt kiegészítő árvízvédelmi létesítményekre volt szükség. Ekkor az Etelka sortól a tápéi szivattyútelepig 620 méteren építettek szivárgásgátló jetfalat a terepszinthez képest 14,5 méter mélységig. Szögtámfal is létesült itt, mely 2,15 méterig nyúlik lefelé, és erre csatlakozik rá felülről a mobil árvízvédelmi rendszer az úttal majdnem egy szintben, mivel az egykori, jardaszintből kiemelkedő védművet elbontották.

Az Ativizig műszaki igazgatóhelyettese, Borza Tibor lapunknak elmondta, a létesítmények átadására és próbaszerelésére 2021 novemberének végén került sor. Ez egyébként azonos gyártó és típus, mint a 2015-ben elkészült belvárosi partfalon felépíthető mobil elemek, így az üzemeltetése is hasonló. Ennek megfelelően – amennyiben árvízvédelmi készültség gyakrabban azt nem teszi szükségessé – legalább 2 évente gyakorlat formájában a rendszer teljes összeszerelését itt is el kell végezni.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Fotó: Bálint András / Szegeder

A gyakorlat ebben az évben június 22-ére esett, mindössze egy nappal a belvárosi gyakorlatot követően. A 620 méter hosszú árvízvédelmi létesítmény 1227 betétgerendából, 203 oszlopból és 408 leszorító elemből áll, amely a teljes hosszon 1,2 méterig nyúlik a járda fölé. A betétgerendák – a belvárosi rendszertől eltérően – itt nagyrészt azonos hosszúságúak, a halászcsárdák előtti lejáró elzárásához használt elemek kivételével.

Borza Tibor elmondta, a gyakorlat előkészítését már hetekkel a tényleges munkálatok előtt el kellett végezni, ezek közé tartozik például a forgalomtechnikai terv elkészítése, ugyanis a Felső Tisza-parti kerékpárutat le kellett zárni, illetve a Vízitelep előtti buszmegálló ideiglenes áthelyezésére is szükség volt. De előkészítő munkálatként lehet említeni az ötvenfős szerelői létszám összeállítását, vagy a munkavédelmi és balesetvédelmi oktatás megtartását is.

Szintén előzetesen kellett értesíteni a forgalomkorlátozással érintetteket, így a halászcsárdákat, a Szegedi Vízisport Egyesületet és az üdülőtársulatokat is. A mobil árvízvédelmi rendszer elemeit már június 21-én délután a helyszínre szállították a vízügyi szakemberek, ezért azok éjszakai őrzéséről is gondoskodni kellett.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Fotó: Bálint András / Szegeder

Maga a szerelési munkálat június 22-én, csütörtök reggel 6 órakor kezdődött meg a munkaterület lehatárolásával, amit az építési vasbeton- és fémfelületek tisztítása követett. A dilatációs takarólemezek és furatvédő csavarok eltávolítása után elhelyezték az oszlopokat és rögzítették ezeket a kötőcsavarokkal az Ativizig munkatársai. A betétgerendák elhelyezésével és kellő mértékű leszorításával fejeződtek be az építési munkák, amit az árvízvédelmi szakasz védelemvezetője délelőtt fél tízkor jelentett a központi védelemvezető felé, vagyis 3,5 óra alatt kész volt.

Mint a műszaki igazgatóhelyettes a Szegedernek kifejtette, az igazgatóság vezetésének ellenőrző szemléjét követően rögtön megkezdődtek a bontási munkák, ami nem járt kevesebb tennivalóval, mint az építés. A cél ugyanis az, hogy tisztán és rendben kerüljön a raktárba az utolsó alkotóelem is, hogy a következő gyakorlat alkalmával vagy esetleg egy mértékadó árhullám levonulásának idején ugyanolyan rendezett, gyors és hatékony összeszerelési munka legyen, mint a mai napon.