Idén februárban 37 százalékkal többen bringáztak át a Belvárosi hídon, mint tavaly

Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester közösségi oldalán tette közzé a Közlekedési riport 2023 február című anyagot, melyben a különböző szegedi helyszíneken és járműveken elhelyezett szenzorok által mért adatokat elemzik a SASMob-program keretében. Bemutatják az Algyői út és a Belvárosi híd forgalmát, valamint ismertetik a 3-as villamosvonal járatonkénti átlagos utasforgalmát is.

Első körben a Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő út részeként az Algyői utat mutatták be, ahol az adatok szerint hétköznap átlagosan napi 9050 járművet számoltak Szeged irányába és 9164 járművet Algyő irányába 2023 februárjában. Ugyanezen időszakban összesen több mint 481 ezer jármű haladt át az Algyői úton, ami 4 ezer járművel kevesebb, mint januárban. Ennek kizárólagos oka, hogy február három nappal rövidebb volt.

A pontosság érdekében az átlagos forgalmi adatok két fő csoportra bontva külön megismerhetők a hétköznapokra, illetve hétvégékre és ünnepnapokra nézve is. Hétköznapokon több mint 18 ezer, hétvégi napokon pedig több mint 13 ezer jármű haladt át az Algyői úton mindkét irányban, egy nap alatt. Januárban mindkét időszak ezer járművel kevesebbre adódott, vagyis míg az egy hónappal korábbihoz képest a járműforgalom nőtt februárban, az egy évvel korábbi adatokhoz képest csökkenés történt (19 és 15 ezer jármű).

A Belvárosi híd forgalmának 2022 október óta fennálló csökkenő tendenciája 2023 februárjában megszakadt a riportban írtak szerint. Bár a híd teljes forgalma utóbb egy százalékkal kevesebb volt, mint januárban, tulajdonképpen forgalomnövekedésről lehet beszélni, ugyanis február három nappal rövidebb a januárnál. Egy-egy nap átlagosan 13000–18000 autó, 1100–3000 kerékpár, 1600–2500 gyalogos és 80–175 rolleres halad át a hídon.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Idén februárban az egy évvel korábbi adatokhoz képest 2 százalékkal esett vissza a Belvárosi híd teljes forgalma. Közlekedési módonként vizsgálva a forgalmi adatokat megállapítható, hogy az autóforgalom 6 százalékkal, a gyalogosforgalom 5 százalékkal csökkent, míg

a kerékpáros-forgalom 37 százalékkal nőtt.

Nagy Sándor erről úgy írt közösségi oldalán, hogy „ezt látjuk hónapok óta, úgy tűnik, hogy a járművek magas fenntartási költségei mellett pénzügyileg is érdemesebb lehet környezetbarát közlekedési módot választani. És ezzel persze jót teszünk a környezetünkkel is”. A forgalmat órás bontásban nézve az rajzolódik ki, hogy a reggeli csúcsforgalomban legtöbben 7–8 óra között haladnak át a hídon. Délután viszont mindez kétórás periódust jelent: 3-tól 5-ig tart a csúcs. A délutáni csúcs ennek ellenére meghaladja a reggeli csúcsforgalmat. 

Az idei év februárjában továbbá a 3-as villamosvonalon is vizsgálták az utas adatokat. A riport szerint a felszállók száma hétköznapokon járatonként átlagosan a 2023 januári és a tavaly februári utasszámokhoz képest is 23 százalékkal nőtt. Azaz idén januárban és tavaly februárban nagyságrendileg ugyanakkora volt az utasforgalom a 3-as vonalon. A legnagyobb utasforgalom mindkét viszonylaton jellemzően a reggeli, 7–8 óra közötti járatokon volt.