A mesterséges intelligenciát nem programozni, hanem tanítani kell: egy szegedi villamosjáraton már utasokat számolnak vele

Tilesch György, vagy közismertebb nevén George Tilesch a kaliforniai Szilícium-völgyben mesterségesintelligencia-szakértő már 2010 óta, akit a Csongrád-Csanád Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara hívott meg egy beszélgetésre a szegedi székházába még szerdán, hogy első kézből szerezhessenek ismereteket az érdeklődő vállalkozók arról, hol tart jelenleg az MI fejlődése, és mi várható e téren a közeljövőben.

A beszélgetésről a Telex tudósítója számolt be, az előadás moderátora pedig Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem gazdasági karának docense volt, aki korábban az SZKT ügyvezetőjeként vált szélesebb körben is ismertté. Mint az a Telex kérdésére kiderült,

az egyik szegedi villamosjáraton már mintegy másfél éve használnak MI-vel működő utasszámláló rendszert,

ezt az alkalmazást a Szegedi Tudományegyetem szakemberei fejlesztették, speciálisan a közlekedési igényekhez szabva. Munkában viszont Tilesch szerint egyelőre csak akkor érdemes alkalmazni az MI-t, ha a felhasználója még többet tud, és képes ellenőrizni azt. Elmondása alapján a – nem is olyan távoli – jövőben sok munkafolyamat így fog működni, és ez egészen másfajta képességeket igényel.

„A MI-t már nem programozzuk, mint korábban egy számítógépet, hanem tanítjuk: találd meg magadnak a mintát, és az alapján hozzál döntést. Ám ezt a fajta váltást még nem könnyű felfogni az embereknek.” Erre a legjobb példa talán a minap általunk is tesztelt, a Continental szegedi részlegén is fejlesztett mesterségesintelligencia-alapú vezetéstámogatói rendszer, melyeket már szintén nem programozással készítenek fel a mindennapi önvezetésre, hanem tanítják azt.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

A Continental szegedi mérnökeinek tesztautójában ülve néztük, ahogy a kamera valós időben felismeri a tereptárgyakat

A Continental Autonomous Mobility Hungary autós bemutatóval egybekötött szakmai napjának sajtóeseményére látogattunk szerda délelőtt, ahol a vállalat azt szemléltette egy egyébként nem önvezető tesztautóval, hogy a szegedi mérnökök és informatikusok min dolgoznak épp, hogyan néz ki a gyakorlatban az általuk fejlesztett önvezető technológia.

Egy átlagos szintű számítógépes programozó munkájának ma már 40–60 százalékát képes elvégezni a mesterséges intelligencia. Ez még persze nem jelenti azt, hogy a munkájukat „elveheti a gép”, de a fejlesztők célja épp az, hogy a rutinfeladatokat egyre kevésbé kelljen emberi munkaerőre bízni. Majó-Petri Zoltán ehhez hozzászólva azt mondta, ő éppenséggel örülne annak, ha a munkája unalmas rutinfeladatait a mesterséges intelligenciára bízhatná, és az így felszabaduló idejét értékesebb tevékenységekre fordíthatná.

Tilesch György úgy látja, az MI alkalmazása terén a miénknél kisebb országok is megelőznek minket. „Most ugyan késésben vagyunk, de még nagyon sok előnyt kihozhatunk az MI-ből– jegyezte meg a szakember arra, hogy idehaza az MI használatának társadalmi és gazdasági hatásaival sem törődnek még érdemben. A szakértő szerint nem várható, hogy egész szakmák tűnnek el az MI elterjedésével, de lehetnek olyanok, akik elveszítik a munkájukat.