Átvonulnak szerdán a belvároson a tüntető óvodapedagógusok, helyzetük javulását szeretnék elérni

Óvodapedagógusok szerveznek figyelemfelhívó demonstrációt és vonulást február 22-én, szerdán 17 órakor Szegeden. A vonulás a Móra Ferenc Múzeumnál kezdődik, és érinteni fogják a Széchenyi teret, majd a Kárász utcán és a Dugonics téren át az Árpád térre gyalogolnak. Úgy érzik, a magyar óvodapedagógia összeomlása vészesen közeleg, ezért annak megmentéséért küzdenek.

Alapvetően hét pontot fogalmaztak meg követelésként a Szegedi ÓVI munkatársai, melyet közleményben tudattak a Szegeder szerkesztőségével:

  1. Kevesebb adminisztrációs terhet!
  2. Nincs óvónő, nincs óvoda! Nagyobb társadalmi megbecsülést az óvodapedagógusoknak!
  3. Mielőbb szüntessék meg a bérfeszültséget!
  4. Az óvodapedagógusok helyettesítésére beállított pedagógiai asszisztensek napi munkaidejét csökkentsék le 8-ról 7 órára.
  5. Gyógypedagógiai pótlékot követelünk a sajátos nevelési igényű gyermekek után, hasonlóan a bölcsődékhez!
  6. „Állítsák vissza az Oktatási Minisztériumot, szakértői irányítást az ágazatnak!”
  7. „Az óvodapedagógusoknak és a munkájukat segítő dolgozóknak vissza kell kapniuk a 13. havi illetményt!”

Azt szeretnék, hogy ne kelljen bizonygatniuk felesleges admnisztrációval azt, amiért évekig tanultak, hiszen ezek a többletterhek mind a gyermekek neveléséhez szükséges minőségi felkészüléstől veszik el az idejüket, lelkesedésüket és energiájukat. Az is plusz teher, hogy a 2022 októberi statisztikai adatok szerint 5-10 éven belül a pedagógusok fele, 182 fő fog nyugdíjba menni a rendszerből, miközben nincs utánpótlás.

Közleményükben azt is levezették, hogy egy 26 év gyakorlattal rendelkező egyes besorolású pedagógus, illetve egy 17 év gyakorlattal rendelkező mesterdiplomás pedagógus ugyanannyit keres, mint egy pályakezdő gyakornok, ami bruttó 391 248, vagyis nettó 260 000 forintot jelent. A bértábla vetítési alapját az idei minimálbérhez szeretnék rögzíteni. Ezen kívül a 13. havi illetményt is vissza szeretnék állítani.

Felvetették továbbá, hogy az elmúlt két évtizedben megtíízszereződött a sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek száma, szerintük a velük való foglalkozást is jutalmazi kéne. Ezen kívül egy új Oktatási Minisztériummal és hozzáértő ágazati szakemberekkel újra kellene fogalmazni az életpályamodellt, mert szerintük a jelenlegi teljesen elhibázott.