Az egyik szegedi internetes újság pénteken adott hírt arról, hogy szeptemberben a legolvasottabbak voltak a helyi lapok közül. Csakhogy az öt, Szegeden írt hírportálból kettőnél egyáltalán nem állnak rendelkezésre hiteles, pontos látogatottsági adatok a nyilvánosság számára, csak becslések, így ilyen kijelentéseket tenni igencsak elhamarkodott.
A városban jelenleg öt hírportál üzemel, alapítás szerinti sorrendben a következők: delmagyar.hu, SzegedMa, Szeged.hu, Szegeder.hu, Szeged365. Ezek közül legutóbbinak főszerkesztője írt cikket arról, hogy „a Similarweb nemzetközi összehasonlító platform frissen kiadott mérésének hála arról is újra megbizonyosodhattunk, hogy Szegeden és a megyében a legtöbb látogatást produkáló” oldal az övék. Mint Kisházi Sándor cikkben leírja, „2022 szeptemberében magabiztosan vitte a prímet Szeged független, újgenerációs hírportálja, ölelünk Benneteket, hálás köszönet érte”.
De nézzük a számokat, azaz, hogy hány munkamenetet (más néven látogatást) regisztrált a Similarweb, amit egyébként mi is használunk. Kisházi arról ír, hogy a Szeged365 esetében ez a szám 532 ezer volt szeptember hónapban, „a többi, Szegeden működő további négy nagyobb közéleti hírportál esetében pedig” 121 ezer és 427 ezer között mozog, ha ezresre kerekítünk. A főszerkesztő megjegyzi, hogy azt, hogy ki hol áll ezen a skálán, nem írják le, de bárki megnézheti ezt maga is az említett oldalon.
A gond ott van, hogy a Similarweben csak két portál – a Szeged365 és a Szegeder.hu – adatai megbízhatóak, ezen két szerkesztőség ugyanis manuálisan összekötötte a Similarwebet saját Google Analytics-fiókjával, hogy előbbi oldal ténylegesen lássa, mekkora forgalmat bonyolít az adott híroldal. (Erről úgy bizonyosodhatunk meg, hogy a Similarweben ott található a következő üzenet, ha pontosak az adatok: „Measured by Google Analytics”.) A többi három esetében csak becsülni tud a Similarweb, és az a tapasztalatunk, hogy ezt jellemzően rosszul teszi, és jelentősen alábecsüli egy-egy oldal látogatottságát.
Nézzük meg azt, hogy az öt szegedi hírportál esetében az egyes rendelezésre álló adatok mennyiben térnek el annak függvényében, hogy ki méri azokat és hogyan. Megnézzük persze a Similarwebet, a kissé más metódussal dolgozó Digitális Közönségmérő Tanács (DKT) rendszerét, illetve a talán legpontosabbat, ami alapján a Similarweb is dolgozik, ha éppen be van kötve: a Google Analytics-et. (Ez utóbbit csak az adott szerkesztőség látja, úgyhogy ezt csak a Szegeder esetében tudjuk megmutatni.) Ami fontos, hogy a DKT nem ad becslést, csak akkor mutat adatot, hogyha a hírportál oda be van kötve (el van helyezve egy mérőkód a hírportál forráskódjában), és így pontosan tudnak dolgozni. Az adatok 2022 szeptemberiek minden esetben, és a látogatásokat (munkamenetek) mutatják.
Delmagyar.hu
SzegedMa
Szeged.hu
Szegeder.hu
Szeged365
Jól látható tehát, hogy az egyes mért adatok között mekkora különbségek vannak. Még a bekötött Similarweb és a DKT között is, mert valamelyest máshogyan számolnak egy-egy látogatást, ami egyébként alapvetően a 30 percet meg nem haladó inaktivitásokat tartalmazó munkameneteket jelöli. Azaz ha valaki ellátogat a szegeder.hu-ra, és ott böngészget, cikkeket olvas, majd otthagyja a gépet 29 percre, ami után újra elkezdi olvasni az oldalt, az egy látogatásnak számít, míg ha 31 perc után tér csak vissza, az már kettőnek.
A legszembetűnőbb változás a Délmagyarország online változatánál, a delmagyar.hu-nál található, ahol a Similarweb becslése(!) szerint mindössze 427 ezer látogatás történt szeptemberben, míg a ténylegesen bekötött DKT-adatok ezzel szemben már 1 millió 84 ezer látogatást regisztráltak.
Ezért képtelenség megmondani, melyik a legolvasottabb szegedi hírportál.
Mielőtt bekötöttük volna a Similarwebre a Google Analytics-adatainkat, nagyjából harmadannyi látogatást mutatott a platform a Szegeder.hu számára, mint amióta már hivatalos adatokat továbbítunk feléjük. Feltételezhető tehát, hogy a Szeged.hu-nak sem 309 ezer látogatása volt szeptemberben, ahogyan a SzegedMának sem 121 ezer, és a delmagyar.hu-nak sem 427 ezer – sőt, utóbbi esetében nem csupán feltételezünk, hanem biztosan tudjuk is, hogy a valós látogatottság a Kisházi cikkében említett szám két és félszerese.
A háromból két hírportállal fel is vettem a kapcsolatot pénteken este, hogy közelebb kerüljünk a valósgához, és egyikük meg is erősítette, hogy a Similarweb ötszörösen becsülte alá szeptemberi adataikat. Ez persze bemondásra ment, így nem tekinthető hiteles adatnak, de számomra hihetőnek tűnik.
A sajtóban ettől függetlenül még ér és kell is a látogatottsággal büszkélkedni, hiszen ez is a tájékoztatás része, és ad egy képet az olvasónak arról, melyek a legnépszerűbb szájtok. A lapunkkal is együttműködő Telex épp a napokban írt arról, hogy október 4-én a 18–55 éves korcsoportban őket olvasták a legtöbben. Persze az más kérdés, visszatérve Szegedre, hogy mi számít hagyományos értelemben vett sajtónak, és mi inkább bulvároldalnak, de azt hiszem ebbe az utcába nem most fogok bekanyarodni. Ami biztos, hogy amikor a nagy országos híroldalak egymáshoz méregetik számaikat, jellemzően lemaradnak a bulvároldalak az összehasonlításokból.
A lényeg, hogy amennyiben Kisházi metódusát tekintjük alapnak, úgy például március elején mi is nagy dobra verhettük volna, hogy februárban a Szegeder.hu volt a leglátogatottabb dél-alföldi hírportál, de mivel ezen megállapításhoz egyszerűen nem állt rendelkezésre elég hiteles adat, nem tettünk ilyet.
Pedig a Similarweb azt mondta.
Azt viszont eláruljuk most, hogy a Magyar Újságírók Országos Szövetsége által is elismert vidéki független hírportálok közül a több mint két évtizede létező Nyugat.hu után mi vagyunk a legolvasottabbak.
Pénteken emailben kerestem Kisházit és Kiss Balázs Imrét, a Szeged365 két tulajdonosát, hogy arról kérdezzem őket, „honnan ismeritek a többi négy portál hiteles, megbízható olvasottsági adatait, amelyek alapján ezt ki lehet jelenteni?”, a delmagyar.hu példájával szemléltetve a problámát. Cikkünk megjelenésééig semmilyen formában nem válaszoltak.