Sokkal súlyosabbak a koraszülött mentők gondjai, a piaci áras üzemanyag csak a jéghegy csúcsa

Bajban vannak a koraszülötteket mentő alapítványok, nemrég arról posztoltak, hogy adományokat várnak a piaci áras üzemanyagra. A gondok azonban sokkal súlyosabbak: kevés a szakember, és minden téren nőnek a költségek – írja a Telex cikke.

Nagyon nehéz pénzügyi helyzetben vagyunk, már másfél éve a fejlesztési tartalékainkat éljük fel, és ha mind elfogy, nem tudjuk, mi lesz – válaszolta a Telex kérdésére Pintér Gábor Sándor, a Szegedi Újszülött Életmentő Szolgálat Alapítvány ügyvezetője.

A koraszülöttek mentése állami feladat, ennek ellenére az Országos Mentőszolgálat alá rendelt alapítványok végzik ezt a tevékenységet. A legrégebb óta a szegedi alapítvány működik. A kilenc koraszülött szolgálat közül a szegedinek volt a második legtöbb riasztása, azonban a legnagyobb területen is ők szolgálnak: a kocsijuk tavaly több mint 84 ezer kilométert tett meg a mentések során.

Két mentőkocsijuk van, a tartalék járművet viszik ki a rendezvényekre, amikor adományokat gyűjtenek, míg a jobb állapotú autó a hívásra bármikor elindulhat a Szegedi Mentőállomásról. Az év minden napján 24 órás készenlétben vannak, a személyzet a sofőrön kívül egy orvosból és ápolókból áll. A szegedi alapítványnál jelenleg több mint nyolcvan munkatárs dolgozik, és önkéntes segítőik is vannak.

A mentőautókhoz jelenleg piaci áron vehetik meg az üzemanyagot, ezért ernyőszervezetük, a Magyar Koraszülött és Újszülött Mentő Alapítvány nemrég felhívást adott ki, amelyben adományokat kérnek a tankolásra. A szegedi alapítvány már a működése határára került, mert a gondok súlyosabbak és szélesebb körűek annál, mint az üzemanyagok magas ára.

Előfordulhat, hogy nem fogunk tudni kimenni egy riasztásra.

– mondta Pintér, aki szerint a legrosszabb esetben megkérik az egyik szomszédos újszülött mentőt a sürgős szállításra, de előfordult már többször, hogy nem volt orvos, akit Szegeden be lehetett volna ültetni a mentőautóba. A koraszülöttek ellátása nehéz, fokozott stresszel járó, emellett speciális szaktudást és gyakorlatot is megkívánó feladat. Pintér szerint Szegeden még az egyetemi klinikán sincsen elég szakorvos, aki koraszülötteket képes lenne ellátni.

Fotó: Bálint András / Szegeder

Van olyan adminisztrációs teher is, amiről kevesen tudnak: a sürgős mentések során gyakran megbünteti őket a rendőrség a „gyorshajtási szabálysértés” miatt. Ilyenkor hosszas procedúrával kénytelenek bizonyítani, hogy beteget szállítottak ,de a bírságot nem kell kifizetni. Az alapítvány kiadása havonta mintegy 12–13 millió forint, ebből 6–7 millió jut a bérekre, plusz a járulékok, így az összes bérköltség havi 9 millióra rúg.

A Szegedi Újszülött Életmentő Szolgálat Alapítvány tavaly majdnem 27 millió forintot kapott az SZJA 1%-okból, több mint 5400 főtől, az alapítvány már évek óta az első három legtöbb 1%-ot begyűjtött szegedi szervezet között van. A többi pénzt, amire szükségük van, úgy kalapozzák össze: szinte minden nagyobb nyilvános rendezvényen ott vannak az önkénteseik, szeptember elején a Szegedi Halfesztiválon is gyűjtöttek adományokat.

Az állami költségtérítés terén 2010 előtt valamivel rosszabb volt a helyzet a mostaninál az ügyvezető szerint.

A szerződések alapján nyújtott állami támogatás, ami korábban a költségeik felénél kicsivel többet biztosított, már évek óta alig növekedett valamit, így egyre kevesebbet ér, emiatt még több adomány kellene. Jelenleg mentőautóra is gyűjtenek, mert a 2011-es évjáratút le kell selejtezniük, hiszen nem használhatják szabályosan.

Arra, hogy amennyiben állami feladat a koraszülöttek mentése, akkor miért nem biztosítja teljes egészében az állam a pénzügyi fedezetet, Pintér Gábor Sándor nem tud válaszolni. Ő sem érti, és ez már harminc éve, az egymást váltó kormányok alatt folyamatosan így megy: az adományok révén működhetnek.