Jelentős mérföldkőhöz érkezett a Generali a Biztonságért Alapítvány közlekedésbiztonsági kezdeményezése, az okoszebra program, átadásra került ugyanis Szegeden az ötvenedik okoszebra, amely 2,8 millió forintba került. A helyszin a Szabadkai út és Palánkai utca közötti rész, ahol már fordult elő súlyos baleset. A projekt célja a közlekedésbiztonság fontosságára való figyelemfelhívás, valamint az innovatív gyalogosvédelmi rendszer segítségével a gyalogosbiztonság elősegítése.
Ellentmondásos módon a zebrákat a gyalogosok biztonságos átkelése érdekében hozták létre, azonban mégis itt fordulnak elő leggyakrabban balesetek. Évente közel 1000 embert gázolnak el gyalogátkelőkön, az Országos Rendőr-főkapitányság adatai szerint pedig 2020-ban 1845 személyi sérüléssel járó gyalogos baleset történt az országban.
A Generali a Biztonságért Alapítvány kiemelt céljai közt szerepel a közlekedés biztonságosabbá tétele, a balesetmegelőzés, a kerékpárosok és a gyalogosok védelme. Ebben a szellemiségben hívta életre az alapítvány okoszebra kezdeményezését, melynek keretében a SafeCross nevű okoszebra fejlesztőjével karöltve országszerte telepítenek ilyen rendszert, melyek növelik a biztonságos átkelések számát.
A program elindítása óta mintegy 80 millió forint értékben támogatták okoszebrák kiépítését szerte az országban, többek között megyeszékhelyeken, például Kecskeméten, Székesfehérváron, Veszprémben vagy Zalaegerszegen, nyaralóhelyeken a Balaton partján, a fővárosi agglomerációban, illetve az ország által hazánk legveszélyesebb zebráinak megválasztott gyalogátkelőhelyeknél Ózdon és Vácon.
Idén július közepén mérföldkőköz érkezett a projekt: átadták ugyanis az ötvenedik okoszebrát, mellyel Szeged egyik frekventált útja gazdagodik.
Az okoszebra-rendszer kiépítésére magyarországi települési és kerületi önkormányzatok jelentkezhetnek, a pályázóknak a kivitelezési költségek 50%-át kell önerőként vállalnia, a fennmaradó 50%-ot az alapítvány állja.
A szegedi átkelőhely a Szabadkai út 54. és Palánkai utca 2. közötti, jelentős közúti- és gyalogosforgalmú helyen található. A hivatalos forgalmi adatok alapján naponta közel 9 ezer jármű halad át az útszakaszon, köszönhetően a szentmihályi és röszkei forgalom volumenének, valamint a környék oktatási intézményeinek. A zebra közvetlen környékén található a Fekete István Általános Iskolába, valamint az Újvidéki Utcai Óvodája. Összesen 275 tanuló és óvodás kisgyerek jár minden nap, nagy részük érinti a frissen okossá vált gyalogosátkelőhelyet is.
2015 és 2020 között 1 súlyos, illetve 1 könnyű sérüléssel járó baleset történt az átkelőn. Az okoszebra segítségével pedig még tovább csökkenthető az esetleges bekövetkező balesetek száma, így növelve a gyalogosátkelőn közlekedők biztonságát. Szeged számára nem ismeretlen az okoszebra, 2020-ban ugyanis már átadásra került egy, az Agyagos utca és Gyevi utca közötti átkelőnél, mely kapcsán mind a lakosok, mind pedig a városvezetés pozitív tapasztalatokkal rendelkezik.
Szeged második, a Generali a Biztonságért Alapítvány kezdeményezésének pedig ötvenedik okoszebrája
a mai napon ünnepélyes keretek között, Kalmár László, a Generali a Biztonságért Alapítvány kuratóriumi tagjának, Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármesterének, Pearl Eran, a Pearl Enterprises ügyvezetője, valamint Simon-Fiala Donát, a körzet önkormányzati képviselőjének részvételével került átadásra.
A SafeCross okoszebra egy innovatív közlekedésbiztonsági, gyalogosvédelmi technika, mely segítségével biztonságosabbá válhatnak a jelzőlámpa nélküli gyalogátkelőhelyek. A rendszer mozgásirány-érzékelő szenzorokkal, az út két szélén elhelyezett kamerákkal és útburkolatba helyezett aktív LED prizmákkal látja el feladatát: felhívni a közelítő autósok figyelmét a zebrán áthaladó gyalogosokra. A LED-fényforrások csak akkor villognak, ha a járókelő áthalad a zebrán vagy megközelíti azt, így figyelmeztetve az autósokat.
Érdemes tudni, hogy a sebesség növekedésével az autóvezető látótere egyre szűkül: a sofőr még 50 km/órás sebességnél is a gyalogátkelőnek csak a középső részét, teljes szélességének csupán 60%-át látja élesen. Az okoszebrák a vezető látóterének fókuszában a LED-fények felvillanásával hívják fel a figyelmet a perifériás látómezőből lelépő gyalogosra.
A mért adatok alapján azoknál a gyalogátkelőhelyeknél, ahol már üzemelnek ilyen közlekedésbiztonsági rendszerek, az autóvezetők megállási hajlandósága nagyságrendekkel – 55%-ról 76%-ra – növekedik, fokozva így a gyalogosátkelőhelyek, egyben a közlekedés biztonságát.
A Generali a Biztonságért Alapítvány és a Pearl Enterprises Kft. idén is célul tűzte ki, hogy egy, a rendőrségi statisztikák szerint is veszélyes gyalogosátkelőt alakítson okoszebrává. Ám az idei év célja az is, hogy mindez egy olyan városban történjen, ahol ez idáig még nem létesítettek okoszebrát.
Ehhez pedig szükség van azok segítségére, akik számára fontos a biztonságos közlekedés: a Generali a Biztonságért Alapítvány arra kéri az embereket, egy 13-as listából szavazzák meg a szerintük legveszélyesebb gyalogosátkelőt. A legtöbb voksot kapott helyszínre pedig még az idén okoszebrát telepítenek.
Az eddigi helyszínek és a további tudnivalók erről az okoszebráról ide kattintva tekinthetőek meg.
Fotó: Generali