Közbringarendszert indít a Lime Szegeden, augusztusban jönnek az első elektromos biciklik

Elektromos kerékpárokkal bővíti bérrendszerét a fehér-zöld rollereket is üzelemtető Lime Szegeden, várhatóan nyár végétől. A város üdvözli a hírt, hiszen valamennyi bevételre is szert tehetnek majd így, és újabb fenntartható közlekedési forma lesz elérhető a szegediek számára.

Annak idején, már vagy tíz éve volt a Citybike, aminek sárga kerékpárjait óránként 200 forintért bérelhettük Szegeden. Aztán idővel ezek a biciklik belegurultak a kútba, beleestek, lelaposodott kerekekkel rohadtak a dokkolókban, amikből amúgyis annyira kevés volt, hogy az kinyírta már előre a projektet.

És nem is igazán volt hasonló rendszer Szegeden 2021 májusáig, amikoris a Lime elindította rollereit. Erről akkor írtam egy hosszabb cikket, ami ide kattintva olvasható. Ebben írtam arról is, hogy a Lime-ot magát 2017-ben alapította Brad Bao és Toby Sun, és először kerékpárokat lehetett bérelni egy észak-karolinai egyetem kampuszában. Az év júliusában 500 bringával elárasztották Chicagót, és rögtön a város legnagyobb közbringarendszere lettek.

És most, öt évvel később ott tartanak, hogy valahol a világban a Taiwan–Hamburg–Szeged útvonalon konténerbe csomagolt kerékpárok várnak arra, hogy megérkezzenek dél-alföldi metropoliszunkba. A Szegeder ugyanis arról értesült, hogy néhány héten belül megjön a szállítmány, és bár nem úgy, mint azt elsőre elképzelnénk mondjuk a budapesti Bubi után, de

újra lesz a városban közbringarendszer.

A hírt hallva írtam is Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármesternek, aki hétfői válaszlevelében megerősítette, hogy valóban lesznek bérelhető Lime kerékpárok Szegeden. Mint írta, ezeket mobilitási pontokon lehet majd felvenni és lerakni, de még folyik az egyeztetés, hogy a város ezen pontokat hogyan jelölje, mely helyszínek alkalmasak, stb. Dokkolóállomás ezekhez a kerékpárokhoz nem kell, az azonban kérdéses, hogy ezek az ún. mobilitási pontok mennyire veszik kedvét az egésznek azzal, hogy a rollerekhez hasonlóan nem lehet majd akárhol megállni a biciklikkel.

Nagy szerint ez többletbevételt jelent az SZKT-nak is az akkumulátorcserék és más logisztikai feladatok miatt, és a közterülethasználatért is, a rollerhez hasonlóan, fizetni fognak. És itt emelném ki, hogy akkumulátorcserét is írt Nagy, ami szerint ezek elektromos rásígítésű kerékpárok lehetnek majd. Összesen 90 darabról van szó (a Citybike-nak száz bringája volt anno), ezek szállítása augusztusra várható, de mivel külföldről jönnek, ezt számos dolog befolyásolhatja.

„A város továbbra is arra törekszik, hogy a fenntartható közlekedési módokat támogassa, amik alternatívát jelenthetnek az autóval közlekedésnek. A bérelhető rollerek és kerékpárok, akár a közösségi közlekedéssel is összekapcsolva, erre jelentenek egy lehetőséget, nyilván egyfajta kiegészítő közlekedési módként. És még bevételt is hoznak a városnak” – zárta levelét az alpolgármester.

A Lime legújabb kerékpárja egyébként az ún. Gen4, amit Washington DC-ben mutattak be még januárban. A cég szerint ezek a világ egyik legjobb közbringái, Wayne Ting vezérigazgató szerint pedig az indulásuk egy fontos lépés afelé, hogy elérjenek egy olyan világot, ahol a közlekedés megosztott, megfizethető és karbonsemleges.

A bringák akkumulátorai könnyen kivehetők a cég szerint, tehát nem kell az egész járművet elszállítani egy telephelyre tölteni. Van a bicikliken továbbá telefontartó, autumata kétfokozatú váltó, és kialakításának köszönhetően öt évig is elélnek elméletileg.

Fotó: Lime