Szentmihálytelek vasúti átkelői csak fényjelzőt kapnak a felújítással, miközben a MÁV a növekvő halálos balesetek ellen harcol

Két szegedi városrész, Szentmihály és a Kecskéstelep lakóinak egy része nagyon elégedetlen a Szeged-Szabadka közötti vasútvonal újjáépítésének módja miatt – írja a Telex cikke. Bár a sínek eddig is ott voltak, a MÁV tervei alapján a korábbinál sokkal több vonat fut majd a két város között, nagyobb sebességgel is mennek majd, továbbá éjjel is járni fognak három évig, hiszen a belgrádi vasút felújítása miatt itt halad majd át a két ország teljes teherforgalma.

A Telex cikke a Szeged és Röszke országhatár közötti vasútvonal felújításáról szól. Az előzményekről egy korábbi cikkünkben mi is írtunk, amely a szerbiai, előrehaladottabb munkákat hivatott szemléltetni. Most kezdjük onnan, hogy a hazai szakaszon is elindult az építkezés tavaly év végén, azonban a szegedi városrészekben élőket semmilyen módon nem tájékoztatta a MÁV. A szintén érintett Röszkén már január végén tartottak egy fórumot, Szegeden viszont kérésre is csak nehezen, miközben már zajlottak a munkálatok.

A szentmihályiak kérésére Mihálik Edvin, Szeged Zöld város programjának tanácsnoka meghívta a vasútfejlesztőket egy nyílt lakossági fórumra. A tájékoztatót állítólag a választás utáni időszakra akarták elhalasztani. Végül a szentmihályi Móricz Zsigmond Művelődési Házban március közepén a MÁV és a kivitelező, a V-Híd Zrt. képviselője ismertetett néhány tudnivalót a vasúti beruházásról.

Félsorompó helyett csak fénysorompó, zajvédelem sehol

Tar Tibor, a Szeretem Szentmihályt Egyesület elnöke szerint a résztvevők elégedetlenül távoztak, mert például a zajvédelemről és a biztonsági berendezésekről nem kaptak világos választ. Tar Tibor úgy tudja,

Szentmihályon belül három utcában keresztezi a vasút a közutakat, és a MÁV csak fénysorompókat tervez oda.

Az Egyesület levélben kérte a MÁV-ot, hogy telepítsen félsorompót is, ám ezt elutasították, mivel nem kötelező. A félsorompó mellett aláírások gyűjtésébe kezdett a Szeretem Szentmihályt Egyesület, már több százan írták alá a petíciót. Mihálik elmondta, a lakók továbbra is keresték az illetékeseket a kérdéseikkel: kiderült, hogy Kecskéstelepen nem terveznek zajvédő falat építeni a Czibula utcai kereszteződéshez. Ezért, valamint a tervezett fénysorompók/félsorompók ügyében a zöld tanácsnok levelet írt május elején a MÁV-nak, de arra egy hónap alatt nem kapott választ.

A lakosok az erre terelt tehervonatoktól is tartanak, melyek a Budapest–Belgrád vasútvonal építése alatt jönnek majd erre, erről mi már korábban beszámoltunk. A tehervonatok éjszaka is járnak majd, hogy a vasútvonal villamosítását és más munkálatait napközben folytatni tudja kivitelező cég. Eleinte még dízelmozdonyok húzzák majd ezeket, a forgalom már idén augusztusban megindulhat, még jóval a teljes vasútvonal hivatalos átadása előtt.

A szentmihályiak úgy tudják, az állami vasúttársaság vizsgálja, hogy az átjárók környékén lakott területen hogyan lehet megoldani a zajvédelmet úgy, hogy az ne akadályozza a mozdonyvezető kilátását. Ezen kívül a környezeti hatástanulmány csak a korábbi, személyforgalmú vasúti közlekedésre készült el, mivel a teherforgalom ideiglenes lesz, ráadásul részben még átadás előtt zajlik majd.

A MÁV szerint napi 810 tehervonatra kell számítani, és ezek 2 óránként járnak majd, de csak éjszaka, amely viszont furcsa, ha felszorozzuk a napi vonatszámmal, mivel 10 vonat naponta 2 óránként 20 órányi teherforgalmat jelentene. A lakosok szerint az éjszakai közlekedés egyébként is sokkal ”hangosabb”, mint a nappali, és a nagyobb összsúlyú vonatok keltette rezgéstől is tartanak. Már az építkezés alatt is érezhető volt a rezgés, bár ez nyilván nagyobb, mint amelyet a megnövelt teherbírású pálya miatt majd érezni fognak.

A kecskési aluljáró nem épül meg

Mint ismert, Szegeden a vasút kerül egyet a körtöltésnél és úgy kanyarodik be a Tisza mentén a belvároshoz közel. Ebből adódóan az 5-ös főutat dél-keleten három vasútvonal is átszeli a Szabadkai úton, ezért a közlekedők gyakran hosszas várakozásra kényszerülnek az átjárónál. Nagy Sándor, Szeged városfejlesztési alpolgármestere azt írta a Telexnek, hogy a kivitelező korábban megígérte az önkormányzatnak: tájékoztatni fogják az érintett szegedieket, de az csak a szentmihályiak és Mihálik Edvin kitartó próbálkozásai után valósult meg.

Eredetileg nem volt szó a szerb-magyar teherforgalom Szegedre tereléséről, érdemi egyeztetés pedig nem történt a várossal. Az önkormányzat korábban már kérte, hogy a Szabadkai úton szüntessék meg a vasút-közút azonos szintű kereszteződést, építsenek oda aluljárót. Ez a szegedi javaslat korábban egy másik vasúti fejlesztés tervéhez, a Cegléd–Szeged vonal felújításához kapcsolódott, de a Szeged–Szabadka közötti tram-train során is felmerült.

Az önkormányzatnál úgy látják, az aluljáró ügye a következő vasúti fejlesztéssel kerülhet elő ismét.

Nagy Sándor azt is közölte, hogy az átjárók biztonsági berendezései, a fénysorompók/félkaros sorompók telepítése teljesen a MÁV hatásköre, abban az önkormányzat nem tehet lépéseket, mert a vasúti pálya állami tulajdon. A Telex tudósítója elküldte az üggyel kapcsolatos kérdéseit a MÁV részére május 19-én, válasz azonban azóta sem jött.

A Telex erről szóló cikke teljes terjedelmében ide kattintva olvasható.

Fotó: MÁV