Lesz 6-os troli, megszűnik a 7-es: járatok ritkulnak vagy szűnnek meg, vonalak mennek másfelé a csökkenő utasszám miatt Szegeden

Minderről az önkormányzat a hírportálján, a szeged.hu-n számolt be. A közösségi közlekedést június közepétől érintő változtatást azzal indokolják, hogy a koronavírus-járványnak is köszönhető utasszámcsökkenés hozza magával a menetrend-módosítást és a viszonylatok újragondolását.

A portál cikkében megjegyzi, az önkormányzat háromévente végeztet klasszikus, strigulázós utasszámlálást Szegeden. A legfrissebb adataik tavalyiak, azok alapján az rajzolódik ki, hogy a csökkenő utasszám mellett délután, illetve a koraesti időszakban hamarabb lecseng az utasok rohama, este 8 óra után elenyésző az utasszám a városvezetés szerint. Minderről Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester is beszélt a lapnak, aki szerint a szegedi tapasztalatok megegyeznek a nyugat-európaiakkal.

„154 ezerről 119 ezerre esett vissza a nap utasszám. Már jöttünk ki a koronavírus-járvány miatti szigorításokból, és már többen használtuk a közösségi közlekedést, de a pandémia előtti állapotokhoz képest jelentős a visszaesés. Ez nemcsak Szegeden van így, mindenhol a világon ezt lehet tapasztalni. Ennek több oka is van: az idősebbek még mindig kevesebbet utaznak, mint a járvány előtt, az aktív dolgozók jelentős részének pedig még mindig meg van engedve a home working” – mondta Nagy.

Az SZKT az utasszámcsökkenést nemcsak a menetrendben, hanem a hálózatban is leképezi, tehát lesznek járatok, amelyeknek ezentúl változik az útvonala a menetrendváltással, és

olyan vonal is lesz, ami egy az egyben megszűnik.

A villamosoknál értelemszerűen csak a menetrend módosul, itt járatritkítás lesz az alábbiak szerint.

  • A 2-es villamos tanítási időszakban a reggeli 6 perces követés helyett 78 percenként közlekedik csúcsidőben szeptember 1-jétől, azaz az óránkénti 10 villamos helyett már csak 8 lesz. A nyári időszakban az eddigi 7–8 perc helyett csúcsidőben 10 percenként követik egymást, tehát óránként 6 villamos fog járni az egyik irányban az eddigi 8 helyett.
  • A 3/3F és 4-es vonal csúcsidőben 12 perc helyett 15 perces ütemű követéssel közlekedik, vagyis az 5 jármű helyett már csak 4 lesz óránként egy irányban. A közös szakaszon tehát Tarján és a Dugonics tér között összehangolva, 78 percenként követik egymást a szerelvények.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A trolibuszoknál már komolyabbak a változások. Itt nem csupán ritkítás és járatszámváltozás, de útvonalmódosítások is lesznek.

  • Június 16-ától megszűnik a 7-es és a 7A járat. Az éppen idén elkészülő Cédrus Liget felé, a Bakay Nándor utcában ezentúl a 9-es közlekedik helyette, azaz ez a troli a Lugas utcától a Bakay Nándor utcáig jár, ezzel is kiszolgálva a Cédrus Liget megnövekedő közlekedési igényét, illetve javítva a felsővárosi lakótelepek és az Árkád közlekedési kapcsolatát.
  • Nem csupán megszűnő járatszám lesz: új járat indul 6-os jelzéssel a Vértói út és az újszegedi gyermekkórház között, az 5-ös troli menetrendjével összehangolva: az 5-ös és a 6-os munkanapokon napközben, illetve hétvégén 2020 percenként közlekedik. A közös szakaszon a Makkosházi körút és Újszeged között ez tízperces követést jelent. Reggel és délutáni csúcsidőben 8–12 perces követésre sűrűsödnek a járatok, azaz, a közös szakaszon 6–8 perces követés lesz.
  • Az 5-ös, 6-os és 19-es trolik hétköznapokon napközben – húsz perces ütemnél – mindkét irányban összehangolva közlekednek a 21-es buszokkal a Mars tér és a Rózsa utca között, így itt ötperces közös követés lesz;
  • A 8-as és 10-es járatok tanítási időszakban az eddigiekhez képest reggeli csúcsidőben 5 perc helyett 6 perces követéssel közlekednek, a közös szakaszon a Berlini körút és a Klinikák között továbbra is összehangolva.
  • A 9-es és 19-es járatok iskolaidőszakban az eddigiekhez képest reggeli csúcsidőben 10 perc helyett 12 perces, délutáni csúcsidőben 12 perc helyett 15 perces követéssel közlekednek, a közös szakaszon, a Mars tér és a Csillag tér között reggel 6 perces, délután 7–8 perces követés lesz.

A szeged.hu azt írja, hogy mindezen változásokkal az SZKT éves szinten a villamosvonalakon több mint 96 millió forintot, a trolivonalakon 154,5 millió forintot takarít meg, tehát összességében 250 millió forintot. A fenti változtatásokat a városüzemeltetési bizottság csütörtöki ülésén tárgyalják.

Ahhoz képest, hogy még a bizottság a változást nem fogadta el, az SZKT a régi vonalhálózati térképek mellett már újakat is kiadott, ezek alább megtekinthetőek a fenti, módosított útvonalakkal és járatszámokkal:

Forrás: SZKT

Forrás: SZKT