Érdekes bejegyzést tett közzé Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester Érik a narancs, Tápai Péter egyre zöldebb címmel. Mindezzel arra utalt a momentumos politikus, hogy Tápai fideszes képviselő két évvel ezelőtti megjegyzésével a szegedi rakpart lezárását átgondolatlan politikai magánakciónak vélte, míg a napokban az egyébként az autós forgalom elől lezárt portói rakpartot hozta fel követendő példának Szeged számára.
Mint ismert, 2020 nyarán Mihálik Edvin Zöld város programért felelős tanácsnok azzal az ötlettel állt elő, hogy egyelőre hétvégenként, a nyári turistaszezonban lezárják a szegedi rakpartot az autósok elől. A tanácsnok akkori, erről szóló sajtótájékoztatóján elmondta, hosszútávú céljuk az, hogy a Tiszát Szeged igazi főutcájává tegyék. „Olyan közösségi és kulturális központ kialakítása a célunk, ami egyrészt növeli a rakpart turisztikai vonzerejét, másrészről pedig a szegedieknek nyújt egy olyan kikapcsolódási lehetőséget, melyet a Tisza partján tudnak eltölteni.”
A rakpart lezárása előtt, 2019-ben látványtervek is jelentek meg, hogy hosszabb távon a Szeged főutcája, a Tisza nevű programot miként képzelik el a városházán (amely program előkészítése már évekkel ezelőtt elkezdődött), meg is szavaztatták az elemeket a lakosokkal. Ezeket az ötleteket először a Modern Városok Program keretein belül tervezték megvalósítani, majd később már körvonalazódott, hogy kormányzati pénz nemigen lesz rá, így végül önkormányzati finanszírozás mellett döntöttek, ütemes megvalósítás mellett. Ebből aztán megint nem lett semmi, mert a járvány teljesen felborította az asztalt (bár máshova is beadtak pályázatokat, bízva a sikerben).
A látványtervek fogadtatása sem volt politikai sárdobálástól mentes, de a rakpart lezárása aztán végképp teljes anarchiába süllyesztette a közvéleményt és a politikát. A nagy felháborodás leginkább a rendszeresen a rakparton közlekedő autósok körében volt látható, de a tiltakozás széles körűvé vált, mindenki hozzászólt. Bár értelmes, érveket és ellenérveket is felsorakoztató vita is volt azért valamilyen szinten a témáról (arról is írtunk, hogy az autók uralma előtt hogyan nézett ki a helyszín), de leginkább a pártpolitika diktált itt is.
Ekkor szólalt fel Tápai Péter is a lezárás ellen, mondván, szerinte ez egy átgondolatlan politikai magánakció.
„Lehet, hogy Mihálik képviselő úr nem járt mértanórára, mert akkor tudná, hogy a legrövidebb út a patkó két vége között van. Észszerűtlen kivenni a közlekedési útvonalból a rakpartot. Csak azért, mert Karácsony Gergely lezáratta a budapesti rakpartot, most Szegeden is ezt teszik. Hozzon önálló, Szegedhez méltó javaslatot és azt majd támogatni fogjuk” – többek között ezeket nyilatkozta két éve a SzegedMának Tápai, majd hozzátette, véleménye szerint veszélyforrást jelenthet, hogy a rakparton sétáló gyerekek közé a kerékpárosok behajthatnak.
Mihálik Edvin még egy szintén fideszes képviselőnek, Halkó Pálnak Facebookon írt válaszában jelezte, hogy véleménye szerint nem tudja a Fidesz-frakció, hogy mit csináljon a rakparttal, utalva ezzel arra, hogy annak lezárásával kapcsolatban történt szavazáson Bartók Csaba, a Fidesz városi elnöke tartózkodott, mert véleménye szerint pro és kontra érvek is vannak a témában.
Fotó: Bálint András / Szegeder
Ezt a döntésképtelenséget jelzi az az új cikk, amely szintén a SzegedMán jelent meg, és a város „elbaltázott” beruházásait veszi górcső alá egy cikksorozat részeként. A kormányközeli lap azt írja, hogy a témával többeket is kerestek a városházán (Nagy Sándor alpolgármester, Mihálik Edvin momentumos zöld tanácsnok, Binszki József DK-s frakcióvezető, illetve Tápai Péter fideszes képviselő), de végül csak Tápai Péter válaszolt a kérdéseikre. Az említett írásban kérdezték Tápait arról is egy lábjegyzetben, hogy milyen beruházást valósítana meg legközelebb, és ekkor hangzott el az, hogy
„szegediként, vizet szerető polgárként a Tisza és annak partjának rendezését, fejlesztését látnám szívesen.
Kikötőkkel, sétahajóval, teraszokkal, és nem pedig gaz és szemét alkotta folyóparttal. Ha példát is mondanék, akkor a portugál Porto és annak partja minta lehetne nekünk is” – mondta Tápai. Ebből persze lehet, hogy nem a rakpartra gondolt, de nagyon valószínű, hogy mégis.
Nagy Sándor fent említett, friss posztjában meg is jegyzi, hogy Portóban egyáltalán nem lehet autóval bemenni a rakpartra, ráadásul a SzegedMa cikkében beágyazott képen látható Ponte Dom Luís hídon is csak villamos és gyalogos közlekedés van a felső részen, míg alul csökkentett autóforgalom. Fel is tette Nagy a kérdést: „Mi lehet a különbség? 2 év? Vagy Tápai radikalizálódott és ő a nyári, hétvégi lezárás helyett szeretne teljes lezárást? Vagy csak ha valami másnak az ötlete, akkor nem tetszik, de ha azt sajátjaként adhatja elő, akkor meg tetszik?” – zárta az alpolgármester.