A szegedi Florin a csődközeli évek után mára egyedül látná el az egész országot fertőtlenítőszerekkel

A Portfolio készített riportot az ötvenes évek óta működő Florinról, amely a rendszerváltás előtt a három nagy magyar háztartásvegyipari és kozmetikai vállalat egyike volt, majd hosszas agónia után kis híján csődbe ment. Új tulajdonosa azonban kihúzta a kátyúból – ma már az egész országot képes ellátni fertőtlenítőszerrel, a multikkal versenyez, és a külpiacokon terjeszkedik.

  • A Florin az ötvenes években kezdett el Szegeden szövetkezeti formában szappanfőzéssel foglalkozni, amit később más kozmetikai termékek követtek.
  • Mire megtörtént a rendszerváltás, a Florin már a három nagy magyar háztartásvegyipari és kozmetikai gyártó egyike volt, ekkor azonban a multinacionális cégekkel szemben nem bírta a versenyt.
  • 2006-ban új tulajdonos jött, aki prémium kategóriás kozmetikai termékek gyártására állította át a céget, a többi terméket elhanyagolta.
  • Számításait azonban keresztülhúzta a 2008-as gazdasági válság, a koncepció megbukott, a szegedi cég pedig havi szinten 20–30 milliós veszteséggel működött.
  • 2011 végére teljesen fizetésképtelenné is vált, ekkor érkezett a vállalathoz a háztartásvegyipari piacot jól ismerő Barta Attila. A Florin cégvezetője egykor mentőápolóként dolgozott, másodállásban vágott bele a kereskedelembe. A Florint eredetileg bérgyártással akarta megbízni cégével, ámvégül megvette a társaságot.

A vezető szerint 2012 volt a legnehezebb év a cég történetében, a mélypontról sikerült elrugaszkodni. 2013-ban csökkentek a veszteségek, 2015 már szerény nyereséggel zárult, 2018 óta pedig a kétmilliárd forintot is meghaladta az árbevétel. Ilyen fejlődési szakaszban találta szembe magát a Florin a 2020 tavaszán kirobbant koronavírus-járvánnyal.

A járvány egy éve alatt 4 millió liter fertőtlenítőszer készült a Florin Zrt. szegedi gyárában, és 17 millió darab termék került a kórházakba, közintézményekbe, iskolákba, valamint a boltokba. Először meghosszabbítottuk a munkaidőt, majd bevezettük a huszonnégy órás műszakokat. Le kellett állítanunk minden más termék gyártását, hogy az összes soron fertőtlenítőszer készüljön” – mondta Barta Attila.

2021 júniusára elkészült a második csarnok, amelybe a kétmilliárd forintos beruházásból automatizált gyártósorokat is beszereztek. Ma már az egyik legkorszerűbb hazai háztartás- és egészségvegyipari üzemmel rendelkeznek, és az új, 4500 négyzetméteres létesítmény minden része alkalmas fertőtlenítőszerek gyártására, így

szükség esetén egymaguk is el tudják látni Magyarországot.

Barta Attila nem tart attól, hogy a kapacitásait villámgyorsan növelő cég bajba kerül, ha a járványhelyzet lecsengésével csökken a kereslet a fertőtlenítőszerek iránt: Folyamatosan keressük az exportlehetőségeket is; ha készen áll majd a teljes gyártókapacitás, nagyobb volumenű külföldi szállításokat is tudunk vállalni, szeretnénk régiós szinten is meghatározó szereplővé válni” – emelte ki a cégvezető.

A Florinnak jelenleg 110 dolgozója van, és a létszám a termelési csúcsok idején 200-ra is nőhet.

Az elmúlt másfél év az egészségügyben használt fertőtlenítőszerek magyarországi piacát is átrendezte: a külföldi cégek nyomasztó fölénye után mostanra a Florinnak is sikerült feltörnie, és stabil megrendeléseket szereznie a kórházaktól. Barta Attila, aki kereskedőként átélte, hogyan mennek tönkre vagy zsugorodnak össze a nagy múltú magyar háztartásvegyipari gyártók, éppen azt tűzte ki célul, hogy cégében visszaépüljön az a gyártási képesség és know-how, ami 1990-ben még megvolt Magyarországon, és a sikere más ágazatoknak is példát mutasson.

A teljes Portfolio-cikk ide kattintva elérhető.