Szeged minden várost magasan ver garázsárakban, még Budapestet is előzzük

Az autóboom, a járvány miatt slágerterületté vált agglomerációba költözők miatt jelentősen emelkedésben vannak a garázsárak, különösen a fővárosban – derül ki az ingatlan.com legújabb elemzéséből, amely több mint 50 ezer hirdetés adatainak feldolgozásával mutatja be a garázspiac elmúlt éveit és a mostani helyzetet. A komolyabb garázskínálattal rendelkező megyeszékhelyek közül Debrecenben 66 százalékkal nőttek a garázsárak öt év alatt, Győrben és Szegeden viszont megtriplázódtak.

Magyarországon az utóbbi években fokozatosan nőtt a személyautók száma. 2017-ben még 3,47 milliót tartottak nyilván, 2020-ban már 3,92 milliót, ami bő 10 százalékos növekedésnek felel meg, tavaly pedig a becslések szerint meghaladta a 4 milliót. A bővülés miatt már eleve több hely kell az autóknak főleg a nagyobb városokban, ám a járványhoz köthető lakáspiaci hatás is megjelent a garázspiacon.

Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője elmondta: Megugrott a kereslet az nagyvárosok agglomerációiban lévő lakóingatlanok iránt. A fővárosi agglomerációban például az eladásra kínált lakások és házak átlagos négyzetméterára idén februárban 597 ezer forint, ami éves szinten 24 százalékos drágulás jelent a járvány előtti időszakhoz képest. 2019 és 2017 első hónapjaihoz viszonyítva pedig 69 és 150 százalékos áremelkedésnek felel meg. Nemcsak a budapesti vonzáskörzet, hanem a megyeszékhelyek többségének agglomerációja is felértékelődött.”

Hozzátette: Az agglomerációs településekre költözők jelentős része a munkája miatt ingázik, ez pedig az amúgy is egyre borsosabb árú garázsok iránti keresletet tovább élénkítette.”

Rövid és hosszabb távon is jelentős áremelkedést mutatnak a garázsok. A fővárosban idén februárban az eladásra kínált garázsok átlagára 5,3 millió forintot tett ki. Ez az egy évvel korábbit 9 százalékkal haladja meg. 2019 és 2017 februárjával összevetve azonban jóval látványosabb, 30 és 121 százalékos az áremelkedés. Az ingatlan.com szakértője szerint az sem segít a helyzeten, hogy az előírások ellenére az elmúlt években felépült társasházakban nem készült minden lakáshoz parkolóhely. A beruházók jelentős része inkább élt a lehetőséggel, és pénzzel váltotta ki ezt a kötelezettségét az önkormányzatok felé. Az elemzésből kiderül továbbá, hogy a jelentősebb kínálattal, azaz több tucat eladó garázzsal rendelkező megyeszékhelyek közül

  • Debrecenben öt év alatt 66 százalékkal 3,7 millióra,
  • Győrben 200 százalékkal 4,5 millió forintra,
  • Szegeden pedig 174 százalékkal a budapesti átlagár fölé 6,3 millió forintra

nőttek a garázsárak. Balogh László szerint a jelenlegi folyamatok csak erősödhetnek a későbbiekben, aminek eredménye további garázsdrágulás és a bérleti díjak növekedése lehet. Ráadásul a garázsbérbeadás hozamszintje már meghaladja a lakásokét, ami további befektetői rohamot indíthat a parkolóhelyek iránt. Ez viszont még tovább szűkítheti a kínálatot és emelheti az eladó garázsok árát.