Botka László zöldtanácsnoka, a momentumos Mihálik Edvin minden évben szórólapokon tájékoztat a helyes fűtés módjairól, amivel lényegében le is tudja a város az egyéni fűtésből származó levegőszennyezés elleni harcot. Kíváncsiak voltunk, mennyibe kerül a kampány a szegedieknek, és hogy az önkormányzat hogyan tartja számon az elért sikereket, már ha vannak ilyenek. Hiába a hosszan tartó levelezés, közérdekűadat-igénylést kellett beadnunk, de még arra sem érkezett kielégítő válasz.
Szeged az egyik legszennyezettebb levegőjű város Magyarországon, mert bár földrajzi adottságainak és fejlett közösségi közlekedésének köszönhetően kevesebben autóznak itt, mint más nagyvárosokban, a szél is keveset fúj, aminek következtében a közlekedésből és a fűtésből származó szállópor nehezen tudja csak elhagyni a várost. Tovább nehezít a helyzeten, hogy Szegedet szinte kivétel nélkül mezőgazdasági területek ölelik körbe, amelyekről könnyen bejut a városba a nagy mennyiségű por, ha éppen mégis szeles idő van.
A földekről bejövő por ellen már az ezredfordulón volt koncepció egy úgynevezett véderdő személyében, amelyet a város köré terveztek telepíteni. Az akkor még fideszes vezetésű Szegedet a pollenek, például a parlagfű ellen is védte volna egy ilyen erdősáv, amit egy 2000-ben született cikk szerint 80–90 kilométerről is befúj a szél a városba.
A véderdő csak részben valósult meg, a további telepítés ötlete viszont azóta is feljött többször, a 2019-es önkormányzati választásokkor konkrétan Botka László egyik ígérete volt ennek megvalósítása, igaz, konkrétumok nélkül. És bár már lassan eltelt a jelenlegi ciklus fele, azt még nem tudni, hogy hol, hogyan és mennyi pénzből szeretné a város a véderdőtelepítést folytatni.
Előrelépés azonban, amit muszáj megemlíteni, hogy Szeged komoly erőfeszítéseket tesz azért, hogy a távfűtési rendszerét gázmeghajtásúról a lehető legnagyobb mértékben alakítsa át geotermikussá, s ezzel lényegében Európa második legnagyobb ilyen üzemét hozzák létre, amit még Karácsony Gergely is megtekintett nemrég.
Hiába azonban ezen törekvések, Szegeden is nagy gondot okoz, hogy a magánházaknál rengetegen fűtenek még mindig fosszilis anyagokkal telente, ami jobb esetben száraz tűzifát jelent, a szegényebb utcákban azonban könyökölni lehet a műanyagfüstre. Valószínűleg erre szeretett volna megoldást kínálni Mihálik Edvin zöldtanácsnok is, aki a 2021/22-es fűtési szezon kezdetén harmadik alkalommal indította el Fűtsünk okosan! névre keresztelt kampányát.
A 2019 óta Botka László összefogásában politizáló Mihálik célja, hogy felhívják a figyelmet a korszerűtlen fűtőanyagok káros hatásaira. Az akció keretében elméletileg nagyjából 40 ezer háztartásba juttattak el egy környezetkímélő tüzelőanyagokról szóló tájékoztatóanyagot, illetve ebben a fűtési szezonban 462 rászoruló család kap vagy kapott tűzifát.
2020-ban így nézett ki a tájékoztató:
Kíváncsiak voltunk rá, hogy a 2019 év vége óta futó kampány során ennyi idő elteltével milyen eredményeket sikerült elérni, ezért még 2021 novemberének elején kerestük levélben Mihálikot néhány kérdéssel. Megkérdeztük, lehet-e tudni, mennyien égetnek kevesebben műanyaggal és más, nem megfelelő tüzelővel a városban, ezt valahogyan számontartja-e az önkormányzat, illetve azt is, hogy az elmúlt években mennyi tűzifát osztottak szét a városban, van-e ebben változás. Rákérdeztünk, hogy mennyit költöttek a kampányra, és hogy hány háztartásba juttatták el a szóróanyagokat az elmúlt években.
A kampánynak nyilván lenne értelme, ha az önkormányzat monitorozná, hogy a több tízezer háztartás közül mennyi olyan van, ahol valóban sikerül változtatásra bírni a lakókat.
Azt azonban nehéz elhinni, hogy egy évente egyszer bedobott szórólap miatt bárki változat a fűtési szokásain,
és a szóban forgó röplap nem végzi ugyanúgy a jancsikályhában. Miután Mihálik nem reagált többszöri megkeresésünkre sem, december első napjaiban az önkormányzat sajtóosztályát kerestük, szintén sikertelenül. Végül közérdekűadat-igénylést nyújtottunk be utóbbi szervhez, amire januárban érkezett válasz.
Az önkormányzat ebben először arról ír, hogy „Magyarországon a nem megfelelő tüzelésből eredő szállópor komoly egészségügyi problémák okozója”, majd ismertetik, hogy a kampányt Mihálik kezdeményezte 2019-ben a szegediek egészésgének védelme érdekében. Az egyetlen egy kérdés, amire válaszoltak, az volt, hogy Mihálik kap-e ezért plusz juttatást. Nem kap.
Sem az nem derült ki, hogy milyen eredményeket lát e téren az önkormányzat, sem az, hogy maga a kampány mennyibe kerül a városnak, de van egy olyan érzésünk, hogy amennyire nem lehet nagy költsége negyvenezer szórólap kinyomtatásának egy ekkora költségvetésű városban, annyira nincs hatása sem mindennek. De kit is zavar ez? A pénz elköltve, a látszat megteremtve.
A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretén belül a Telexen is megjelent.