Már 2024-ben megtörténhet az első kapavágás: megvan a harmadik híd tervezője

Tavaly szeptemberben írtuk, hogy megjelent a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. részéről a felhívás a közbeszerzési kiíráshoz, miszerint tervezőt keresnek a szegedi harmadik hídhoz. A dokumentumból kiderült; komplex tervezésről van szó, vagyis egészen a kivitelezésig megcsinálják, engedélyeket is be kell szereznie a leendő nyertesnek. Ma hirdették ki a győztest, így akár már 2024-ben megejthetik az első kapavágást az évtizedek óta húzódó projektben.

A politikai kampányokban rendre előkerülő  hídra a NIF Zrt. még 2021 szeptemberében, hosszas előkészítések után kezdte el keresni a tervezőket. Az ajánlattételi határidő október 28. volt, eddig várták a beadványokat, majd épp ma hirdették ki ennek nyertesét;

A budapesti FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. a szerencsés a nettó 684 millió forintos ajánlatukkal.

Ami érdekes, hogy összesen 5 pályázat érkezett be, az ár alapján második cég a SPECIÁLTERV lett, ők egy 844 milliós ajánlatot tettek. A többiek már a milliárdos összeg felett vannak, példaként a legdrágább UTIBER több mint 2,5 milliárdot kért volna el, tehát elég olcsónak tűnik a nyertes cég pályázata. A FŐMTERV feladatai tehát a következők lesznek:

  • Környezetvédelmi engedély és környezeti hatásvizsgálat módosítása,
  • teljeskörű engedélyezési tervek elkészítése,
  • területigénybevételi terv elkészítése,
  • teljeskörű kiviteli tervek elkészítése,
  • szabályozási terv módosítása,
  • engedélyek beszerzése.

A módosítások többnyire azért kellenek, mert a harmadik hidat végül egy területrendezés miatt valamivel eltolták északabbra, így az ívek is enyhébbek lehetnek, valamint olcsóbb is lehet, mivel merőlegesen keresztezi a Tiszát. Ezen felül szebb lesz a körút bezárása is a korábbi verziónál. Erről bővebben ebben a cikkben írtunk. A mostani kiírást olvasgatva pont ez a változat rajzolódik ki előttünk, mint megtervezendő tétel:

Ami a kiírásból kiderül, hogy egyből 2×2 sávosra épül meg a harmadik híd. Mint írják, a Petőfi Sándor és a Boldogasszony sugárutak között 600 méteren lesz „kétszerkétsávosítva” a Bécsi körút, míg innen a Temesvári körútig egy teljesen új hídpályával lesz 2×2 sáv, 1,2 kilométer hosszon. A meglévő szakaszon felülvizsgálják a csomópontokat a közösségi közlekedés lehetőség szerinti előnyben részesítésével, így például az is lehet, hogy megszűnik a körforgalom a Boldogasszony sugárúton és jelzőlámpás csomópont lesz helyette.

Az új, 2×2 forgalmi sávos közúti Tisza-híd kerékpárút és gyalogút átvezetéssel kell, hogy megépüljön. A három részből álló szerkezet teljes hossza 471 méter lenne, ebből a középső, Tisza medre feletti rész 220 méter hosszú lenne, ezen belül a fő ív 140 méteres. Tulajdonképpen a részletes leírásból a tanulmánytervben ismertetett kép rajzolódik ki, tehát kapnánk egy újabb Belvárosi hidat:

  • A szegedi oldali feljáró folytatólagos, többtámaszú felsőpályás, öszvér gerendahíd lenne 100 méter hosszon, támaszkiosztása 2×50 méter.
  • A mederhíd folytatólagos többtámaszú, alsópályás acél ívhíd lenne öszvér pályalemezzel, az ívtartó csak a középső nyílásban helyezkedik el, ami 220 méter hosszú. A támaszkiosztás 40 méter + 140 méter + 40 méter.
  • Az újszegedi oldal folytatólagos, többtámaszú felsőpályás, öszvér gerendahíd lenne 145 méter hosszon, a támaszkiosztása 2×46 méter + 30 méter + 23 méter.

Forrás: Nagy Sándor / Facebook

A kiírás alapján az új közúti Tisza-hidat úgy szükséges megtervezni, hogy egyidejűleg kiépítésre kerülhessenek a hídpillérek a vasúti résznek is.

Ami viszont aggodalomra ad okot, hogytávlati vasúti felépítmény” fogadására kell készülni, magyarán senki se tudja mikor lesz itt makói elővárosi vasút, nem még tram-train. Ami egyébként várható volt; azért nem haladt a híd ügye igazán, mert a vasúti rész hátráltatta, így kettéosztották a megvalósítást, ami ütemezetten első körben a közúti résszel fog megépülni, majd utána – ha egyáltalán – a vasúti pálya. Az is sokatmondó, hogy az újszegedi vasútállomással is számolnak még; átalakítanák az új körúti szakasznak megfelelően. Vágánybontás is lesz, illetve az utasforgalmi kapcsolatot is biztosítják a körúthoz, vagyis valószínűleg ezért nem foglalkoznak a mostani állomásépület romos állapotával, mondván úgyis átépítik és elbontják.

Információnk szerint az első kapavágás már a 2024-es évben reális lehet, ha minden a tervek szerint alakul.

Nemesi Pál még tavaly májusban egy videóban említette, hogy ha a csillagok állása kedvező, akkor a híd további tervezése az építkezés megkezdéséig még körülbelül 1,5–2 év lesz, míg a kivitelezésre minimum 2 évet említett. A köztes bürokráciával mindez négy-öt év lehet reálisan, tehát a hídon ennyi idő múlva mehetünk át szerinte. A projekt gyorsítására is kitért, amit a közelmúltban egy nemzetgazdaságilag kiemelt státusz is megtámogatott, erről itt írtunk bővebben.

Forrás: Speciálterv