Felújítanak több utcát a szegedi belvárosban, és még csak nem is a város fizeti a költségeket

Aztán néhány hónappal ezelőtt arra lehetett figyelmes az arrajáró, hogy az 1996 óta itt működő, nagy hírnevű John Bull Pub étterem a Kárász utcára költözött, majd nemsokkal később arra, hogy

az Oroszlán és Nádor utcák sarkán álló, műemlékként nyilvántartott Kiss Dávid-ház, ahol az étterem volt, lényegében lebeg, alatta épül ugyanis a mélygarázs.

Nem titok, hogy a KÉSZ Zrt. alapítója, Varga Mihály áll a projekt mögött, aki a Szegedernek ígért is bővebb tájékoztatást az ügyben. A KÉSZ 2020-ban a 23. legnagyobb családi vállalkozás volt Magyarországon, Varga alapította közel negyven évvel ezelőtt. A mélygarázsról tehát most ennyit tudunk, tudomásunkra jutott ugyanakkor az is, hogy – egy a Cédrus Ligethez hasonló konstrukcióban – Vargáék a környező utcákat is rendbe teszik majd.

Kettő utcát is teljesen felújítanak összesen ~210 méteren a szegedi városmagban 2023 nyaráig, miután a térség egyik legismertebb vállalkozója nagyszabású építkezésbe kezdett az utcák sarkán álló, műemlék házban. Ami érdekes, hogy a közterületek rekonstrukciójának számláját is a vállalkozó állja, amiért cserébe mélygarázst építhet ki a védett épület alatt.

Az Oroszlán utcán legalább két évtizede vita tárgya, hogy miért nem tiltják ki teljesen az autózást. Hiszen ez egy szép, csendes belvárosi utca lehetne, ahol a Tisza-part és a sétáló belváros között tudnának kellemesen sétálni az emberek – ha nem morogna mögöttük egy V6-os diesel Audi, hogy ő azért még elhajtani itt, mielőtt jön szemből az fehér Fiat Ducato. Aki erre sétál, jó eséllyel számolhat vele, hogy itt-ott belebotlik parkoló autókba, vagy egy nem parkoló autó próbál utat törni magának.

A sétálóutca, ami valójában sosem volt az

Ez az az utca, ami látszólag sétálóutca, mégis folyamatosan jön valami. Azzal persze sosem volt baj, hogy a lakók behajtanak a házukhoz (bár kérdés, hogy miért költözik valaki autóval a belvárosba), ide azonban ma is akárki behajthat, és be is hajt, mint évtizedekkel ezelőtt.

Az ezredfordulón még abból volt perpatvar, hogy a frissen térkövezett Oroszlán utcára a szintén részben felújított Deák Ferenc utcán hiába volt tiltva az autózás, ugyanúgy bejöttek a kocsik. Ezt később teljesen kiiktatták, hol betonból, hol fából készült virágtartókkal, amelyeket különböző formációkban helyeztek el a városgazdák. Az Oroszlán, Bajza és Nádor utcákban ugyanakkor – hiába nem vezetnek ezek az utcák sehová – ugyanúgy zajlik a forgalom az itt található parkolók miatt, szóval van szennyezés, és semmi másra nem lehet használni utóbbi két utcát a parkoláson és egysávnyi közlekedésen túl. A járdákon egy ember is alig fér el, mert minden helyet az egyre nagyobb autók vesznek el.

Mivel az Oroszlán utcát nemrég, a 90-es években újították fel, kérdés, hogy erre mi szükség van. A válasz ott lehet, hogy az ezredforduló után egy viszonylag egységes városfelújítás zajlott és zajlik Szegeden, ami a különböző színű klinkertéglás sétálófelületekben köszön vissza legjobban; ezeket az utcákat azonban még egy Szegeden azóta is idegennek számító, szürke színű, kisebb méretű betontérkővel rakták ki, amilyet máshol nem használtak. Erre vonatkozó kérdésemre Nagy Sándor azt írta, hogy a kialakuló burkolatoknak, utcaképnek illeszkedni kell a belváros eddigi rekonstrukciós munkáihoz.

Kérdeztem, hogy várható-e esetleg valamiféle forgalomcsillapítás, amire azt a választ kaptam, hogy az Oroszlán utca jelenleg is korlátozott forgalmú terület autózás szempontjából, azonban kisebb módosítások értelemszerűen lehetnek, ha nagyon nagy változásra még Nagy sem számít. A tervezés még folyamatban van, annyi biztos, meg annyi is, hogy 2023. június 30. az átadás határideje, tehát addigra mindennek el kell készülnie.

Rámpát épít magának, de a városé kell, hogy legyen

Fentebb említésre került ugye, hogy minderről a szegedi közgyűlés már tárgyalt 2021 júniusában, úgyhogy megnéztük ennek (terveket is tartalmazó) előterjesztését, amit ide kattintva, majd az Ingatlanok közgyűlési döntést igénylő kérdései ponthoz navigálva bárki meglátogathat a 210625_ingatlanok_kiegeszites.pdf nevű dokumentumot előtúrva.

Az előterjesztést Szécsényi Rózsa akkori gazdasági alpolgármester terjesztette elő a következő címen:

Nádor utca egy részének és az Oroszlán utca egészének közterületi rekonstrukciója, valamint a Nádor utcán rámpa, manipulációs tér megvalósítása.

Rögtön az elején írják, hogy beletartozik még ebbe a Szent-Györgyi Albert térről (ez az a füves izé az Art Hotellel szemben) idevezető két járdaszakasz is; illetve az, hogy a beruházó a szerződés aláírása után 30 napon belül 200 millió forintot küld az önkormányzatnak teljesítési biztosítékként.

Az Oroszlán utca egy havas téli estén

Fotó: Bálint András / Szegeder

A Bajza utca, ami most nem kerül felújításra

Fotó: Bálint András / Szegeder

A mélygarázs tíz autó tárolására lesz alkalmas, és a Nádor utcán lesz a lehajtója, kb. ott, ahol sok évig parkolt a John Bull nagyon régi Ford teherautója is. Megközelíteni az Oroszlán utca felől lehet majd, a lehajtás délnyugati irányba történik, így a terület közepén álló hatalmas gangos házat nem kell majd kerülgetni. A rámpát a kormányhivatal engedélyezi, mert ez már kormányzati hatáskör, de az önkormányzat beleegyezése is kellett, hogy ezen az utcán lehessen ilyen.

Érdekesség, hogy – mivel önkormányzati területen létesül – a rámpa a város tulajdona lesz, amit kvázi bérbe ad majd a beruházónak.

Az utcafelújításról is pontosabb képet kapunk a dokumentumokból. Kiderül, hogy az Oroszlán utcát és a Nádor utcát is teljes egészében újítják majd fel. A Bajza utca vagy a Deák Ferenc utca kapcsolódó része marad, amilyen, ha minden igaz. Hiába csak ezek az utcák lesznek megcsinálva, az önkormányzat a teljes tömb (Somogyi–Kelemen László–Victor Hugo–Oskola utcák) közterületi rekonstrukciójának tanulmánytervét kéri elkészíteni a rámpáért cserébe.

A beruházó a jövőben tervezi élmény- és rendezvénytér kialakítását is, bármit jelentsen is ez. A dokumentumban szerepel, hogy „különböző kulturális programok, művészeti rendezvények megvalósítását” tervezi majd itt véghezvinni a két utcán. Erről többet nem tudni, de annyi megvan, hogy közéri szobrok, statikus és fix installációk, mobilizálható felületek kerültek szóba.

A cikk a Szegeder és a Telex együttműködésének keretén belül a Telexen is megjelent.

Az előterjesztésben található látványterv a mélygarázs lehajtójára

A felújítás alatt álló Kiss Dávid-ház 2021. augusztus 23-án

Fotó: Bálint András / Szegeder

A Cédrus Ligetnél, ami ugye Magyarország egyik legnagyobb és legérdekesebb ingatlanfejlesztése most, volt (vagyis van) az a feltétel, hogy amiért cserébe éveken át pukkasztják a környéket az építkezésről jövő zajjal és porral, aztán még néhány évtizeden keresztül a megnövekedett forgalom miatti zajjal és porral, cserébe a projektet körülölelő utcákat, és egy trolibuszmegállót, rendbeteszik, felújítják.

Valami ilyesmi lesz a belvárosban is, ahol a mélygarázsépítés után majd a Nádor utcán lesz egy lehajtó a garázsba, és Varga vállalta, hogy ezzel párhuzamosan az oda vezető utcákat felújíttatja saját költségükön. Így 2023 nyaráig megújul az Oroszlán és a Nádor utca is, lényegében tehát lesz egységes gyalogoszóna-összeköttetés a Klauzál térrel és a most gyalogosbarátított Oskola utcával.

Forgalomcsillapítás nem, más változások lesznek

Megkérdeztük Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármestert, hogy mi igaz értesüléseinkből, és hogy pontosan mire lehet számítani e téren. Az alpolgármester azt írta, hogy a városi közgyűlés 2021 júniusi ülésén fogadta az ötletet, és alapvetően támogatták azt, persze jónéhány szempontot kikötve. „Műemléki okokból a jelenleg folyó épületrekonstrukcióhoz kapcsolódóan süllyesztetten, a Nádor utca felől lehet megoldani a gépjárművel történő megközelítést, és ennek kapcsán egyezett meg a város és a beruházó, hogy az érintett Nádor utcai szakasz és a teljes Oroszlán utca rekonstrukcióra kerül” – írta Nagy.