Új jegyautomatákat kap Budapest, a régiek jók lesznek Szegedre

2021 novemberében megkezdődött az új jegykiadó automaták tömeges telepítése a MÁV hálózatán, erről a vasúttársaság adott ki közlemény szerdán délelőtt. A projekt várhatóan 2022 júliusáig fejeződik be, és a budapesti főpályaudvarokon, az elővárosi állomásokon, valamint megállóhelyeken 375 újonnan kihelyezett berendezést fog biztosítani.

A 375 új jegykiadó automatából 275 kártyás és készpénzes, míg 100 kizárólag bankkártyás fizetésre alkalmas. A fejlesztésnek köszönhetően a készülékek száma több mint háromszorosára emelkedik, és lényegesen nőni fog az automatával ellátott állomások száma.

Az új berendezések üzembeállítását megelőzően a meglévő 178 régebbi automata is megújult. Június 30-áig karbantartást követően mindegyik frissült a MÁV Szolgáltató Központ által fejlesztett jegyértékesítő (JÉ) szoftverrel. Az elővárosból leszerelt eszközök új helyszínekre, jellemzően a nagy utasforgalmú vidéki állomásokra és megyeszékhelyekre, valamint a balatoni vonalakra és a frissen indult Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő tram-train vonalára kerülnek. Utóbbi esetben nemcsak a végállomásokon, de Hódmezővásárhelyen az összes és Szegeden is valamennyi megállóhelyen szerelnek automatát.

A korszerűsítés mellett a forgalmas állomásokon a sorban állások kiváltása a cél, de a vasúti szolgáltatás hatékonyságát is kedvezően befolyásolja, ha minden utas már megváltott jeggyel száll vonatra. A korábbiaknál strapabíróbb, korszerűbb berendezések rongálásbiztosak, antigraffiti-bevonattal rendelkeznek és időjárásállóak is a MÁV szerint. A Szegedre került, régi típusú automatákat még 2013–15 között szerezte be a vasúttársaság.

Az automatákból értékesített jegyek száma folyamatos növekedési tendenciát mutat, ami az újonnan üzembe helyezett berendezések számának növekedésével várhatóan felgyorsul. 2021-ben már a jegyek 12,5 százalékát jegykiadó automatákból, 47,9 százalékát jegypénztárban, 29,3 százalékát pedig online (webes felületen vagy a MÁV applikáción keresztül) veszik az utasok.

Az újfajta automaták próbaüzeme 2021 április végén kezdődött meg a Keleti és a Nyugati pályaudvaron, ahol mindösszesen 13 készülék utasforgalmi tesztelése zajlott. Az utasok visszajelzéseit a jegyértékesítési folyamat végén felugró QR-kóddal elérhető online felhasználói elégedettségi kérdőívben lehetett rögzíteni. Májusban átfogó kutatás is készült a jegyautomatákat használók tapasztalatairól, nehézségeiről, javaslatairól. Mindezek figyelembevételével zajlanak az alkalmazás további  fejlesztései.