Öthalmi Campus: diáklakásokkal és kutatói apartmanokkal épül Szeged új egyetemi városrésze

A Szegedi Tudományegyetem Science Park Szeged néven tudományos és innovációs parkot hoz létre a szegedi öthalmi városrészben rendelkezésére álló mintegy 85 hektár nagyságú területen, a lézerközpont körül. Az egyetem a teljes terület mintegy negyedét, 20 hektárt hasznosít oktatási és kutatási célokra, itt épülne fel az ominózus Öthalmi Campus is, melyről most új látványterveket is közlünk.

Az ELI-ALPS lézerközpont köré álmodott, 85 hektáros Science Parknak az SZTE vagyonkezelésében lévő 20 hektáros részén (a fennmaradó területet a potenciális befektetők számára készítik elő) először a park alapfunkciói valósulnának meg négy fő központ építésével:

  • SZTE Járműipari Kompetencia Központ kivitelezési közbeszerzésnél tart
  • Inkubátorház építés alatt, lassan kész
  • Látogató Központ és Informatikai Múzeum – nem ismert
  • Innovációs Központ – már a harmadik tervezési kiírásnál tart, egyelőre eredmény nélkül

A beruházásokhoz az egykori laktanya viszonylag jó állapotban lévő épületeit hasznosítják, az Inkubátorházat például a tiszti épület rekonstrukciójával hozzák létre. Két laktanyaépületből már – a külföldi hallgatók között népszerű – kollégiumot alakítottak ki, a program két további ingatlan rekonstrukciójával folytatódik majd a későbbiekben.

Egy ábra a négy fő alprojektről a Science Park egyetemi részén.

Fotó: SZTE

Ebben a fázisban kerül továbbá kialakításra a hazai és nemzetközi hallgatók, oktatók, kutatók számára vonzó környezet kialakításával a diáklakásokat és kutatói apartmanokat biztosító Öthalmi Campus fejlesztése is ötödik elemként, amelyről már engedélyes látványterveket is találtunk. Ebből következik, hogy építési engedélyezési eljárás alatt van jelenleg a projekt, tehát akár jövőre el is kezdődhet a megvalósítás, nem holmi álmodozásról van szó, mint például az ELI Business Heaven esetében.

A fenti képen az Öthalmi Campus ugyan nincs ábrázolva és jelölve, de az alsó, lyukas sarokban lenne a már korábban felújított öthalmi diáklakások előtt, közvetlenül az 5-ös út, valamint a lézerközponthoz vezető bekötőút mellett. Az épületről sokat még nem tudni, viszont kérdéses, hogy építészetileg, valamint elhelyezkedésileg mennyire valósítja meg a fent hangoztatott vonzó környezet alapelveit. A terveket egyébként a budapesti székhelyű 4D Építész Stúdió Kft. készítette.

Forrás: 4D Építész Stúdió

Alapvetően nem rossz az épület, a burkolat is jó minőségűnek tűnik, a növények és a színek is okésak (bár a narancssárga talán kicsit túlzás), azonban a forma nem túl szép emlékeket idéz: egyes részein konkrétan a szovjet panelépületeket, illetve talán az első képen is látható, épp bontás alatt álló vöröstéglás laktanyaépület szellemét idézi meg, főleg az ablakkiosztás. Bécsben is vannak ilyenek, talán kissé a social housingra hajaz, de azért a lézerközpont által magasra tett lécet nem közelíti meg a formavilág, pedig az alapvetően jövőbe néző parkban elvárná az ember.

A tervező oldalát megnézve több érdekes szegedi munkájukra bukkantunk. Részt vettek annak idején az Árkád tervpályázatán is, vagy akár a szegedi szennyvíztisztító terveinek megalkotásában. A szegedi hajóállomásról készült tervük elég menő, sokkal jobb, mint ami most van. A legérdekesebb viszont az a Kálvária sugárútra tervezett autóbusz-pályaudvarral, kereskedelmi, vendéglátói, irodai és egyéb szolgáltatásokkal rendelkező buszport, amely mellé egy kisebb sportaréna és konferenciaközpont is odafért.

2007-ben a tervezés idején még úgy gondolták, hogy a mai Mömax helyére viszik ki a Mars téri buszpályaudvart és építik fel az új sportcsarnokot, de a világválság és a harmadik híd kapcsán végül változtak a tervek, ami talán nem is baj. Az oldalon írják is, hogy a kivitelezés 2009-ben lett volna, de ez az alapkőletételt követően szünetelt. Másik ínyencség, hogy ennek megrendelője az akkori SAL Kft., azaz a Szeviép Zrt. volt.

Ahogy azt korábban már megírtuk, az ELI Science Park teljes területére – tehát nem csak az egyetemi részre – is kiírták már a tervezést, ez jelenleg még zajlik. Ennek keretében a teljes úthálózat ki fog épülni, valamint a közművesítés is megtörténik, ez utóbbiba az önkormányzat mintegy 4 milliárd forinttal tervez beszállni, illetve a közösségi közlekedés feltételeit is megteremtik annak érdekében, hogy a parkot be lehessen vonni a város közlekedési infrastruktúrájába.