A beruházás teljes bekerülési költsége bruttó 49,9 millió forint. A tervezésre cca. 5 millió ment el, a kivitelezésre pedig tovébbi 45. Itt december 17-re készülnek el várhatóan, és a nagy forgalom miatt indokolt, hiszen gyalogosan és keresztbe autóval is eléggé nehéz volt itt közlekedni.
Néhány extra kérdést is intéztam az alpolgármesterhez, így megtudjuk azt is, hogy Szeged kezelésében összesen 24 csomópontban 19 jelzőlámpás forgalomirányító berendezést üzemeltetnek. A speciális kialakítású újszegedi hídfőben például 4 csomópont található, melyekben felszerelt jelzőket 1 db berendezés üzemeltet.
Ez persze nem azt jelenti, hogy összesen ennyi lámpa lenne Szegeden, hiszen csak a Nagykörúton 16 lámpás kereszteződés található, hanem azt, hogy az önkormányzat üzemeltet ennyit. A lámpák nagyobbik része ugye főbb útvonalakon, sugár- és körutakon találhatók, amelyeket nagyrészt a Magyar Közút kezel.
Maga a csomópont az árajánlat szerint bruttó 44,6 millió forintba kerül, de a kivitelező a teljes Házgyári úttal együtt végzi a kialakítást, a lámpa pedig elvileg 17-e óta már próbaüzemben üzemel is.
Mondhatnám, hogy a következő fontosabb helyszín a Kossuth Lajoson található egyik veszélyesebb kereszteződés, ami igaz is, de végtére is kijelenthető szerintem, hogy mindhárom lámpa jót fog tenni a város közlekedésének.
Ezen az gerincúton (belevéve a Vörösmarty utcát is) összesen hat jelzőlámpával találkozhattak az erre járók a Tisza és a rókusi kördiagrammos csomópont között; nagyjából félúton jön létre a következő, hetedik ilyen, a Tavasz utcai villamosmegállónál.
Itt eléggé nehéz volt eddig autóval a Pozsonyi utcából balra kanyarodni, esetleg a sugárútról az utcába balra hajtani vagy 180 fokban megfordulni, aminek elsődleges oka, hogy ahol várni lehet a keresztirányú forgalmat középen a villamospályán, ott folyamatos terrorban érzi magát az ember, mert bármelyik pillanatban jöhet egy villamos vagy busz.
Dorozsmai út–Kollégiumi út
Fotó: Bálint András / Szegeder
Csongrádi sugárút–Kecskeméti utca
Fotó: Bálint András / Szegeder
Az utóbbi időben feltűnhetett, hogy három helyen is új jelzőlámpát telepítenek Szegeden, ráadásul mindhárom külön-külön projektek keretében. Ezeknek néztünk kicsit utána.
Sokat nem lehet vagy érdemes írni arról, hogy három helyen új lámpa lesz Szegeden, de azért gondoltam rákérdezek Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármesternél, hogy mégis mit lehet tudni ezekről. Miért pont most, miért pont ott, ahol, mennyiből, és esetleg milyen tervek vannak még e téren.
Úgyhogy most ez következik, külön-külön a három kereszteződéshez.
A Dorozsmai úti új jelzőlámpa annak az iparterületi útfejlesztésnek a része, amiből maga a Kollégiumi út is megújult nemrég. TOP-os, EU-s forrásból készül, saját forrással kiegészítve, ismertette Nagy Sándor válaszlevelében.
„Ahogy úgy gondolom a beruházásból látszik, nemcsak a közvetlen útépítésre igyekszünk figyelni ezekben az alapvetően gazdaságfejlesztési projektekben sem, hanem a kerékpáros, a gyalogos és közösségi közlekedés feltételeinek a javítására is, továbbá a kapcsolódó közlekedésbiztonsági intézkedésekre is” – közölte az alpolgármester, hozzátéve, hogy ebben a projektben is együttműködik a várossal a Magyar Közút, hiszen mint tudjuk, a városon áthaladó főutakat az állami cég kezeli, és nem az önkormányzat.
Arra a kérdésre, hogy miért pont ezt a három helyszínt választották, a következőket mondta el Nagy Sándor. A Magyar Közutasok baleseti helyszínek, és itt meg is említette, hogy a város részéről köszönettel tartoznak a Magyar Közútnak az együttműködésért a közlekedésbiztonság javítása érdekében.
A Kollégiumi út–Dorozsmai út eddig is egy nehéz helyszín volt, és mióta a Kollégiumin jár a 36-os busz, nyilván bonyolultabbá vált, és ehhez a Házgyári úti átkötés többletforgalmat fog hozni, ami miatt a lámpa már mindenképpen indokolt volt. Tehát, ha úgy tetszik, elébe mennek a veszélyes helyzetek kialakulásának, fogalmazott Nagy.
A közeli jövőben tervez-e a város vagy újabb csomópont/kereszteződés lámpásítást vagy régebbiek korszerűsítését, kérdeztem, amire válaszában úgy fogalmazott, hogy igyekeznek minden évben elkülöníteni egy keretet a közlekedésbiztonsági intézkedésekre, de a közeli jövőt nyilván a jövő évi költségvetés fogja meghatározni.
Külön rákérdeztem a Petőfi Sándor sugárút–Rákóczi utca kereszteződésére, hogy itt mikor várható a pokoli közlekedési helyzet oldása. Erre Nagy azt mondta, ez egy nagyobb beavatkozás lenne, mert az egész Vám teret végig kell gondolni. Benne lett volna a 4-es vonal rekonstrukciójában, amit megterveztettek, de a támogatását végül a kormány visszavonta. Jelenleg a 21–27-es uniós ciklus jelölt projektjei között szerepel, de erről majd a közgyűlés fog dönteni, valószínűleg jövő év elején.
Kossuth Lajos sugárút–Pozsonyi Ignác utca
Fotó: Bálint András / Szegeder
A helyzet csak fokozódik most, hogy a tram-train is elundul, és elméletileg jövő ősszel itt csúcsidőben akár kétpercenként is érkezhet vagy egy 2-es villamos vagy egy tram-train valamelyik irányból, sőt, erre még rájönnek a dorozsmai és újszegedi/szőregi városnéző buszok is. Nem fogom kiszámolni, hogy ez milyen átlag járatérkezési időt jelent, mert van jobb dolga is az embernek, jó oké, kiszámoltam,
a Kossuth Lajos sugárút közösségi közlekedési folyosóján a reggeli csúcsforgalomban átlagosan 1.013 percenként jön majd egy villamos, tram-train vagy autóbusz valamely irányból.
Legalábbis azt hiszem, nem vagyok teljesen biztos a számítási metódusom helyességében. Persze még ki lehetne számolni a bűnügyi, egészségügyi és katasztrófavédelmi adatokból, hogy kéklámpás jármű milyen sűrűn húz el itt reggelente középen, de az elképesztő erőforrásokat venne el a napomból, és semennyire nem lenne pontos. Plusz úgy kezdtem ezt a cikket, hogy akkor gyors tíz perc alatt írok valamit a jelzőlámpákról, úgyse fogja senki elolvasni.
Erről a lámpáról egyébként sokat nem tudni, annyi hogy a Magyar Közút Csongrád-Csanád Megyei Igazgatósága beruházásban és bonyolításában történik a létesítés. Gyalogosan viszonylag át lehetett itt jutni, de biztonságos azért nem volt, a sugárúton eléggé nyomják neki az autósok.
Ez a lámpa megintcsak más, ugyanis nem az önkormányzat vagy a Magyar Közút állja a számlát, azaz pontosabban mind a ketten, 50–50%-os megosztással. A lebonyolításért utóbbi felel, aki ugye a sugárutat is kezeli.