Körforgalom közepén, fa tetején, kukában – szétszórva és elhagyatva tengődnek a szegedi Lime-rollerek

Megígértük, megcsináltuk: itt a nagy rollergalériánk, amiben a Szegeden hülyén lerakott Lime elektromos rollereket mutatjuk be. Hogy milyen fura helyeken hagyják ott őket, néha részben vagy egészben akadályozva a gyalogos, a kerékpáros vagy a közúti forgalmat. Vagy valami mást. Egy dolgot nem tudunk csak:

miért?!

Az amerikai Neutron Holdings, Inc. céget, ami Lime néven üzemelteti a rollereket, még 2017-ben alapították, és 2021 májusa óta érhető el a szolgáltatás Szegeden is. Röviden: az okostelefonon egy alkalmazást megnyitunk, és ott egy térképen látjuk, hol vannak a legközelebbi rollerek. Ha találtunk egyet, akkor a rolleren található QR-kódot olvassuk be az alkalmazással, és már indul is a menet – na meg a rolleróra, percenként 50 forintért.

A Lime, és alapvetően az egész közösségi rollerezés szerintem egy fantasztikus dolog, és nagyon jó, hogy van már ilyen Szegeden is, az alapvető együttélési szabályokat azonban meg kell még tanulni. Kicsit olyan az egész, mintha a rollerre pattanva mindenkinek egy marékkal kevesebb agysejtje maradna csak. Mert azok, akik autóról váltottak, eddig is tudtak vezetni és nem parkoltak a körforgalom közepén, és ez igaz a bringásokra is. Egészen elképesztő ezek fényében, hogy – és ez nem szegedi fenomén, hanem világszintű – mennyien hányják le egyszerűen a járda közepére a rollert.

Ha már világszint, van egy csodálatos Instagram-oldal Faszér' hagyod szét néven, ahol a fővárosban szétszórt e-rollerek kapnak figyelmet. Érdemes megtekinteni. Sajnos ilyen szintű képfelhozatallal nem tudunk szolgálni, de olvasóinkkal közösen azért összehoztunk jó másfél tucat idióta helyen leparkolt Lime-ot. A magukért beszélő képeket a cikk végén található galériában lehet majd megnézni.

A kérdés továbbra is él: miért? 2021 februrájában a Findings készített felmérést öt városban – Auckland (Új-Zéland), Köln (Németország), Milton Keynes (Anglia), Nashville (USA), Róma (Olaszország) – azzal a kérdéskörrel, hogy az emberek miért parkolják le rollereiket helytelenül (mispark).

A megkérdezettek 73%-a állította, hogy soha nem parkolt még helytelenül, 19% nem volt biztos, 8% pedig elismerte, hogy már tett ilyet. A helyesen parkolók többsége (61%) azért parkol helyesen, mert valóban számít neki, hogy nehogy mást akadályozzon. Arra a kérdésre, hogy a helytelenek miért parkoltak rosszul, a következő indoklásokat válaszották:

  • Nem ismertem a szabályokat a parkolásra vonatkozóan (68%)
  • Nem volt elegendő hely (13%)
  • Azt csináltam, amit mindenki más (8,7%)
  • Siettem (6,5%)

Nyolc illusztrációt is mutattak adott szituációkban leparkolt rollerekről a résztvevőknek, akiknek választaniuk kellett, hogy szerintük helyes-e úgy parkolni.

Fotó: Findings

Érdekes, hogy a megkérdezettek 79%-a szerint jó ötlet kerékpártárolóhoz tenni a rollert, 7,7% szerint nem baj, ha egy járda közepén hagyják, 9,7% szerint pedig az sem, ha egy ajtó előtt. A gyors teszt után újból megkérdeztek mindenkit, hogy valaha parkoltak-e már helytelenül, s a 8% rögtön fel is ugrott 26%-ra.

Továbbra is érthetetlen, hogy miért olyan nehéz rendesen lerakni a rollert. Mert amíg mindenki azon rimánkodik, hogy a Tesco előtt valaki két helyet is elfoglalt a SUV-jával, addig a rollerprobléma valódi, és megoldásért kiált. Már csak az a kérdés, milyen megoldás van erre? A szigorú szabályozás – csak kijelölt helyen parkolás, városrészekből való kitiltás – nem járható út, hiszen ellehetetlenítené ezt a közlekedési módot. Ezt a közlekedési módot, ami segít csökkenteni az autósok mennyiségét a városokban, így Szegeden is. De akkor mi legyen? Oktatás? Hogyan lehetne megtanítani a rollerhasználókat, hogy ezt így ne?