A szegedi Mozaik és az SZTE együtt fejleszt virtuális oktatási rendszert ápolóknak

Elsősorban az ápolóképzést segítő háromdimenziós, interaktív, szimuláción alapuló VR- és e-learning platformot fejleszt a Mozaik Kiadó Kft. a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Karával együttműködve – tájékoztattak.

A közlemény szerint a 630 millió forint összköltségű, 2024 őszéig tartó projekt során a legkorszerűbb IT-megoldások segítségével hoznak létre hiánypótló, tömegesen elérhető, speciális szimulációs és tanulási környezetet ápolójelöltek és ápolók számára. Ennek megvalósításához a cég az ITM piacorientált kutatás-fejlesztési és innovációs projektek támogatására kiírt pályázatán 418 millió forintot nyert el.

A projekt legfőbb hozzáadott értéke az, hogy az elméleti tananyag elsajátítása és az embereknek nyújtott közvetlen segítség között hoz létre élethű szimulációs fázist és e-learning rendszert, amely a beteggel való tényleges találkozáskor már készségszintű, alkalmazható tudást biztosít.

A fejlesztés célja, hogy virtuális környezetben szimulálja azokat a körülményeket és eseményeket, amelyeket a tanulóknak tudniuk kell kezelni, megoldani, átlátni, ahogyan azt majd a mindennapi munkájuk során is tenniük kell. Az elméleti tudás és gyakorlati képességek speciális összekapcsolásával a globális ápolóképzés új korszakát nyitja meg.

Az e-learning rendszer elemei olyan korszerű digitális tananyagok, 3D-animációk, videók és élethű VR-szimulációs gyakorlati tér, amelyek az anatómia, az élettan, a fizioterápia, az ápolástan, a preventív egészségügyi gondozás tudományterületeinek tananyagát dolgozzák fel. A magas szakmai színvonalú elméleti és gyakorlati anyagok koherens, komplex, felhasználóbarát digitális platformmá állnak össze.

Legutóbb szeptemberben írtunk arról, hogy oktatásra is alkalmas, interaktív, háromdimenziós, VR-ban is megjeleníthető újgenerációs e-anatómiaatlaszt fejlesztettek a Mozaik kiadó és az SZTE Anatómiai és Fejlődéstani Intézetének munkatársai uniós támogatással. A 443,7 millió forintos projekt – amelynek a költségeiből 195,17 millió forintot uniós támogatás, 97,59 millió forintot visszatérítendő hitel fedezett – célja egy olyan újgenerációs e-anatómiaatlasz fejlesztése volt, amely alkalmas a betegségek laikus megértésére, az anatómiai elváltozások leképezésére, egyes műtéti technikák megismerésére, az anatómiai képletek nevének begyakorlására.

A 2019 tavaszán indult fejlesztés eredményeképpen létrejött egy a felsőoktatásban, főként az orvosképzésben alkalmazható, de a betegedukációban és az ismeretterjesztésben is jól használható platform, amely szintén interaktív, többnyelvű és VR-ban is megjeleníthető. A platformon elérhető a felsőoktatásban az alapvető anatómiaoktatáshoz szükséges, több száz 3D-s objektum strukturált adatbázisa. (via MTI)