Folytatják a Sopron–Szeged autópálya tervezését

Megvan, ki tervezheti az M9-es gyorsforgalmi út következő, közel 35 kilométeres szakaszát – írja a napi.hu. Ez az az út, aminek teljes hossza 320 kilométer lesz, és a Sopron–Szombathely–Nagykanizsa–Szekszárd–Szeged nyomvonalat tárja majd fel, előbb vagy utóbb a tervek szerint mint autópálya.

Közös ajánlattevőként az UNITEF'83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., illetve a TURA-Terv Mérnökiroda Kft. tervezi az M9-es következő szakaszát nettó 298 millió forintért. A nyílt tender eredményét az ajánlatkérő NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közölte az uniós közbeszerzési közlönyben.

A nyerteseknek az 54-es és az 53-as számú főutak közötti részét kell megtervezniük a Dél-Alföldön, Baja és Tompa térsége között. Az új út közel 35 kilométer hosszú, új nyomvonalon vezetett 2x1 sávos, de távlatilag 2x2 sávos autóúttá fejleszthető gyorsforgalmi út. A nyertesek feladata

  • az út tanulmánytervének elkészítése,
  • a környezeti hatástanulmány készítése, valamint
  • a környezetvédelmi engedély megszerzése.

A tervezőknek – akikkel október lején szerződött a NIF – legalább 2 alternatív nyomvonalat kell megvizsgálniuk.

Az M9-es Wikipédia-oldala szerint ez az autóút a Budapest központú, sugaras gyorsforgalmi úthálózat oldására építendő gyűrű irányú úthálózati elem. Útvonala csak mintegy iránymutatásként lett eddig kijelölve, végleges nyomvonala még egyeztetés tárgyát képezi. A legújabb tervek szerint a Nagycenk–Szombathely–M86–Püspökmolnári–M8–Zalaegerszeg–Nagykanizsa–M7–Inke, 61-es főút–Kaposvár–Dombóvár–Szekszárd–M5–Szatymaz–Szeged útvonalon haladna. Az M86-os és az M7-es közötti szakasz a TEN-T hálózat része. Az eddigi tervekkel ellentétben a legújabb, 2019-es Országos Területrendezési Terv újra a tervek közé sorolta a Szombathely–Nagycenk szakaszt, melyet korábban visszaminősítettek, és főútként kívántak megépíteni.

Ezidáig még csak egy nagyon rövid (20,6 kilométeres) szakasz készült el, és az sem teljes kiépítettségben, hanem csak 2×1 sávos autóútként (ez a tervek szerint a későbbi autópálya jobb pályája lenne). A megépült út a 6-os főutat köti össze az 51-es főúttal, és magába foglalja a szekszárdi Szent László Duna-hidat. Építése 2001 második felében indult meg, 2003. július 3-án adták át a forgalomnak.

Egy másik elkészült szakasza a kaposvári elkerülő út, mely jelenleg nagyrészt még csak 2×1 és 2×2 sávos autóút, műtárgyait viszont 4 sávra tervezve építették ki, így könnyen autópályává fejleszthető. Az útszakasz egyelőre a 61-es főút része.