Nemesi Pál ismét elmondta, hogy 2026-ban lehet kész a szegedi harmadik híd

Az év legrangosabb gazdasági rendezvényét és egyben legnívósabb vállalkozói társasági eseményét rendezte meg a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara valamint az Enterprise Europe Network Szeged október 21-én a Szent Gellért Fórumban – írja a kamara közleménye. Itt beszélt Nemesi Pál is a harmadik hídról, valamint Palkovics László az ELI Science Park beruházásairól.

A gazdasági konferencia nyitó előadását Palkovics László innovációs és technológiai miniszter tartotta. A rendezvény ünnepi pillanataként a Top 100 Csongrád-Csanád megye gazdasága 2021 című kiadvánnyal köszöntötte a kamara a térség legjelentősebb vállalkozásait. A kiadványt dr. Kőkuti Attila, a a kamara elnöke mutatta be. Top 100-as díjak is átadtak, nagyvállalati kategóriában a Pick Szeged Zrt., középkategóriában a Naturtex Kft., míg export kategóriában a makói Givaudan Hungary Kft. kapta az elismerést.

KAPCSOLÓDÓ CIKK:

Palkovics Szegeden: a következő vállalati befektetések Pécs és Szeged irányába mutatnak

Az innovációs és technológiai miniszter a Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara TOP 100 című gazdasági konferencián azt mondta, mindkét városnak kiválóak az adottságai, a határ menti elhelyezkedés mellett kiváló egyetemek működnek a településeken.

Palkovics László megállapította, hogy a munkaerőpiac a magasabb hozzáadott értékű tevékenységek irányába rendeződött át. A hazai ipar által előállított hozzáadott értékben a high-tech szektorok részaránya a 70 százalékhoz közelíti, ami nemzetközi összehasonlításban is magas értéknek számít. Miközben azonban Magyarország sikeresen csatlakozik rá a nemzetközi értékláncokra, hogy az azokban rejlő tudást becsatornázza a gazdaságba, alapanyag termelésben kitettek vagyunk más országoknak, így ellátási láncaink sérülékenyek. Az innovációs miniszter beszélt a jövő meghatározó technológiai irányairól, említésre került például az

  • innovatív alapanyagok és nanotechnológia,
  • 5G és önvezető járművek,
  • ipar 4.0 robotika és automatizáció,
  • kibervédelmi technológiák,
  • felhő és nagykapacitású számítási technológiák (HPC, kvantumtechnológia),
  • IoT és szenzortechnológiák,
  • AI és Big data adatkezelési technológiák,
  • biotechnológia,
  • hidrogéntechnológia,
  • akkumlátortechnológia (elektromos energia tárolás).

Az ipari termelés korábbi egészségtelen eloszlása az országban változni látszik, tovább tolódik keletre és délre, de Csongrád-Csanád megye még az iparilag „alulfejlett” területek közé tartozik. A tudományos és innovációs parkok hálózatában, vagy a már elindult nemzeti laboratóriumok rendszerében viszont erős székhelynek számít Szeged. Az ELI lézeres kutatóközpont köré tervezett 85 hektáros Tudományos és Innovációs Park kialakítása folyamatban van – számolt be róla a miniszter. Helyet kap benne

  • egy inkubátorház,
  • az Öthalmi Campus,
  • Műszaki-Technológiai-Innovációs Központ,
  • Védelmi Ipari Kutatóintézet,
  • Járműipari Kompetenciaközpont, valamint
  • Konferencia- és Látogatóközpont.

Az ELI-ről Palkovics László megjegyezte, hogy a világ első 10 legjobb fizikai kutatóhelyei között van. A közlekedési fejlesztések közül kiemelte a Szeged-Hódmezővásárhely tram-train beruházást, amit kifejezetten innovatív közlekedési rendszernek tart. A jó példa ragadós, nemcsak Szabadka és Szeged között tervezik a folytatást, de már Debrecen és Nagyvárad között is gondolkodnak hasonlóban.

És persze zöld utat kapott a szegedi déli Tisza-híd is.

Nemesi Pál, a Dél-alföldi Regionális Gazdaságfejlesztési Zóna kormánybiztosa további részleteket árult el a térség fejlesztési stratégiájában megfogalmazott és elfogadott Csongrád-Csanád megyei fejlesztésekről. A 3. szegedi híddal kapcsolatban például elmondta, hogy a tervezéssel kapcsolatos közbeszerzési eljárás ajánlattételi határideje napokon belül lejár, utána egy hosszadalmasabb fejezet kezdődik, az engedélyezési tervdokumentációk elkészítése, majd a kivitelező kiválasztása, és maga az építkezés. A kormánybiztos szerint

várhatóan 2026-ban hajthatunk át először a hídon.

Ami vegyes híd lesz, első ütemben elkészül a 2x2 sávos közúti – gyalogos és kerékpáros átvezetéssel –, majd egy későbbi második ütemben a vasúti. Jó hírként megemlítette a Szeged–Vásárhely–Békéscsaba–Debrecen között közlekedőknek, hogy a 47-es út 2x2 sávos főúttá fejlesztése már tervezőasztalon van, egyes szakaszokon még zajlik a nyomvonal kijelölése.

A konferencián számos dolog elhangzott még, a teljes anyag ide kattintva olvasható. A konferenciára összeállítottak egy top 100 kiadványt, amely ezen a linken tekinthető meg, míg a Csongrád-Csanád megyei top 100 vállalkozások listáját ide kattintva lehet böngészni. Érdekesség, hogy az építőipari vállalkozások kategóriájában továbbra is a szegedi KÉSZ Holding vezet (a teljes listán hatodikak), míg Nemesi Pál cége, a Ferroép csak a 8. helyre fért fel, ami a 100-zas listán a 42. helyet jelenti.