Nagy sor egyébként nemcsak azért volt, mert sokan töltötték meg itt gépjárművüket, hanem mert ekkoriban még igen elterjedt volt olajkályhával fűteni telente, és kályhaolajért is ide tudtak jönni a szegediek. Később erre az a megoldás született, hogy 7 ezer literes fűtőolaj-tartályokat állítottak fel városszerte, amivel nemcsak a kutak túlterheltsége oldódott meg, de az a panasz is, hogy a kályhával fűtőknek sokat kellett utazniuk a városon belül, amire olajat tudtak szerezni.
Persze más probléma is akadt a belvárosi kutaknál, és alapvetően úgy tűnt már 1970-ben, hogy az ÁFOR sem feltétlenül számol ezen töltőállomásokkal sokáig. Felmerült például már évekkel korábban, hogy nemcsak, hogy sokat kell várni, de gyenge a világítás is az Anna-kútnál, amire az állami cég egyszerűen azt felelte, a kút rossz helyen van, csak egy kiszolgálóval dolgozik, egyszerűen nem tudják fejleszteni, és szerintük nem is érdemes.
A Lenin körúti ÁFOR-kútról utoljára 1976-ban írt a megyei lap, akkor egy februári felsorolásban azt vették át, mely kutak meddig vannak nyitva. A körúti 6-tól 22 óráig volt, az Anna-kútiról viszont már nem volt említés, így az vélhetően ekkorra bezárt már, ahogyan hamarosan a Lenin körútira is ez a sors várt.
1978 áprilisában 21 olyan kút volt Csongrád megyében, ahol háztartási fűtőolajat is árusítottak, és ezt mind az emberek, mind az ÁFOR is nyűgként élte meg. lakói. „Évek óta a fűtési szezonban hosszú sorokban vacognak azok, akik valamilyen furfanggal végre olajkályhához jutottak” – írta a Csongrád Megyei Hirlap.
A II. világháborút követően egyre több gépjármű közlekedett a szegedi utakon is, a környzet- és városképvédelem pedig még nem parancsolt megálljt a belvárosi benzinkutaknak, így az 1950-es évektől kezdődően úgy két évtizeden át az Anna-kútnál és a Dugonics térnél is tankolhattunk – kocsiba, motorkerékpárba, kályhába és motorcsónakba.
Miután a világ első benzinkútja 1913-ban megnyitott Pittsburgh-ben, tizenegy évvel később, Magyarországon is létrejött az első töltöállomás a Fővárosi Autóüzem Rt. kezelésében. Eztán fokozatosan lett egyre több az országban, amelyek egészen a II. világháborúig jellemzően magánkézben voltak. Az államosításkor mindent felvásárolt az Ásványolajforgalmi Rt., azaz Áfort, későbbi ÁFOR, ami a Mol elődjeként tekinthető.
A szegedi belvároshoz legközelebb eső benzinkutak most 1,5–2 kilométerre találhatók, ez az alapállapot. Talán nincs is nagy igény rá, hogy a harmadik körúton belül legyen valahol egy kút, a motorizáció hőskorában, a XX. század második felében azonban több belvárosi kis kút is volt még a maihoz képest elenyésző menyiségű gépjárműre. Ezek a kutak nemcsak forgalomban, hanem megjelensére és szolgáltatásokra is elmaradtak a maiaktól, hiszen jellemzően volt egy-két kútoszlop meg egy lámpaoszlop, és persze vagy egy bódé, vagy egy üzlethelyiség, ahol fizetni lehetett, ennyi.
A cikk szerint az ő kellemetlenségeiket enyhíti, hogy „a megye kilenc kiszolgálóhelyén elektromos működtetésű kútoszlopokat szerelnek fel, így ezeken a helyeken a jövőben háromszor annyi fűtőolajat tudnak a kannákba tölteni, mint ott, ahol fizikai erővel végzik e fárasztó műveletet”, majd néhány sorral később hozzátették, e fejlesztések mellett már indokolt volt a Lenin körúton levő háztartási tüzelőolaj-állomás megszüntetése.
Ekkoriban már csak kályhaolajat lehetett vinni a Dugonics térről, de már azt sem sokáig. A megszüntetés azért vált „elkerülhetetlenné”, mert a kiszolgálókút tartálya nem tudott tovább dacolni az idővel és a korrózióval, megjavíthatatlanná vált. De mint tudjuk, bármit – főleg egy benzinkutat és egy tartályt – meg lehet javítani, fel lehet újítani, ki lehet cserélni, így minden bizonnyal más okok is közre játszhattak, úgy mint városkép- és környezetvédelem, vagy egyszerűen a tény, hogy a szegedi belváros egyre csak zsúfoltabbá kezdett válni.
A belvárosi benzinkutak persze nem kizárólag Szegeden voltak jelenség, valamennyi magyar városban a központban is lehetett tankolni annak idején. Győrben például a híres városháza előtt, Budapesten pedig a Blaha Lujza vagy a Szent Gellért téren is. (A fővárosban a legbelvárosibb töltőállomás napjainkban a Szabó Ervin téri, ami egy többemeletes parkolóház aljában van, csak néhány perc sétára a Nemzeti Múzeumtól.) Nemigen volt ekkoriban szempont, hogy esetleg az állomások esetleg rossz hatással lennének az utcaképre, hiszen éppen ezekben láthatta mindenki a fejlődést, amit az egyéni közlekedés előretörése jelentett.
Gondtalan azonban nem volt a magyar benzinkút-biznisz, a sajtóban is számos kritika érte a többi ágazat mellett a kutakat és az ÁFOR-t, azaz teljes nevén az Ásványolaj-forgalmi Vállalatot is. Lebetegedett az Izabella felüljárónál lévő benzinkút kezelője, ezért a helyére a Lenin körúti töltőállomást ideiglenesen bezáratták és annak kútkezelőjét helyezték át a forgalmasabb helyszínre – ez a hír volt az első 1957-ben, amiben említést kapott, hogy annak idején a Kiskörúton is volt benzinkút Szegeden.
„De miért okoz ez problémát, gondolná az ember, hiszen van még egy kút a városban: az Anna-kúti tejivóval szemben is. Csakhogy ez a benzinkút reggel héttől délután három óráig tart szolgálatot, utána pedig huja, vagyis aki üzemanyagot akar, az fusson ki az Izabella-hídi kúthoz, úgyis arra visz az út Budapestre” – vetette fel a cikk szerzője, hozzátéve, hogy nem minden motoros és gépjárműves útja vezet Budapestre.
Egy évvel később arról írt a megyei lap, hogy megnőtt a forgalma a Lenin körúti kútnak, mert kell az üzemanyag a motorkerékpároknak, és ez a jelenség a tavasz egyik első hírnöke. Az 1950-es évek végén a belvárosi kutak közül az Anna-kút mellett naponta reggel 8 órától délután fél 4 között adtak etilbenzint, a Lenin körút és a Dugonics tér sarkán levő két kútoszlopos benzinkút pedig hétköznap reggel 6 órától este 10-ig folyamatos munkaidővél volt kész olajkeveréket és ugyancsak etilbenzint adni a fogyasztóknak.
Az egyik szegedi benzinkút nyitvatartását még korábban, 1952-ben a Ludas Matyi is kritikával illette,
amikor a megnövekvő forgalom ellenére felére csökkentették annak üzemóráit. „De hol a megtakarítás, amikor naponta 30—40 gépkocsinak oda-vissza 8 km-nyi utat kell megtennie, hogy benzinhez, olajhoz jusson? Ha csak 30 gépjármű felesleges útját számítjuk, az napi 50 liter benzint és rengeteg feleslegesen eltöltött munkaidőt jelent” – vetették fel a szatirikus hetilapban.
A Lenin körúti töltőállomás 1969-ben
Fotó: UVATERV / Fortepan
Vidéki benzinkút 1943-ban
Fotó: Lissák Tivadar / Fortepan
Mivel ekkoriban jóval kevesebb kút volt még a városban, a forgalma is igencsak nagy volt ezeknek. 1965-ben például arról cikkezett a Délmagyarország, hogy „a gépjárműforgalom növekedésével nem tart lépést Szegeden az üzemanyag gyors kiszolgálása a benzinkutaknál. A nap bizonyos óráiban hoszú sort alkotnak a motorkerékpárok, autók a Lenin körúton levő készpénzfizetéses benzinkútnál”.
Ekkoriban szombatonként a déli órákban szinte lehetetlen volt kivárni, amíg egy-egy gépjárművet megtöltenek a két kútoszlopból, amelyek közül az egyikből keveréket, a másikból benzint mértek. „Viszont egyetlen kútkezelő szolgálja ki a többféle üzemanyagot. Az olajért külön kell beszaladgálnia a bolthelyiségbe, s a fizetéssel, a visszajáró pénz kiszámolásával is sok idő telik el. A kútkezelő, ha megfeszül sem tud eleget tenni a gyors, várakozás nélküli kiszolgálásnak” – szólt a kritika.
De nem csak motorosok és kocsisok tankoltak itt, hanem a helyi motorcsónakosok is. Szegeden az 1960-as évek végén 750-nél is több motorcsónak volt nyilvántartva, a Tisza közelében azonban nem volt lehetőségük üzemanyagot vételezni, ezért a tulajdonosok a Lenin körúti kúthoz jártak be, ami úgy egy kilométerre volt a kúttól, és ahová egyébként villamos is járt a folyópartról, a 6-os. Akkoriban volt is erről szóbeszéd, hogy a motoros víziélet további fejlődését segítené, ha lenne közelebb is kút.
„Kerékpáron, kézben, targoncán, kiskocsival, ki hogy tudja cipekedik a nyári hónapokban, ha áldozni akar a víziéletnek” – írta a megyei lap, ahol mégis megállapításra került, hogy az ÁFOR a városban elsőszámú vendégként tekintett a csónakosokra. Az a javaslat született, hogy akár egy tartálykocsi álljon a Tisza-parton hétvégente, amiből lehetne tankolni.
Fotó: Ludas Matyi, 1952 (8. évfolyam, 1–52. szám) / Arcanum Digitális Tudománytár
Gyalogos- és autóforgalom a Dugonics tér sarkán, a benzinkút közelében 1969-ben
Fotó: UVATERV / Fortepan