Változás jöhet az óvodai nevelésben: a Belügyminisztérium rendelettervezete szerint szeptembertől külön csoportokba osztanák azokat az óvodásokat, akik a következő tanévben kezdik az iskolát. A tervezet, amelyet február 22-ig lehet véleményezni, Orbán Viktor aláírásával került társadalmi egyeztetésre, vette észre a Telex.
A kormány szerint az óvoda és az iskola közötti átmenet zökkenőmentessé tétele a cél, ezért az iskolára készülő 5–6 éveseket azonos életkorú gyerekek közé sorolnák az óvodákban – amennyiben a létszám ezt lehetővé teszi. Ha viszont nincs elég gyerek az új csoportokhoz, akkor a meglévő csoportokon belül külön foglalkozásokat szerveznének nekik.
Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy az iskolára készülő gyerekeket kivennék megszokott csoportjaikból, és új óvodapedagógushoz, dajkához kerülhetnének, miközben az iskolaérettségre fókuszáló foglalkozásokat végeznének. A kormány szerint az új rendszer biztosítaná, hogy minden gyerek képességeinek megfelelő támogatást kapjon az óvodai nevelési programok keretében.
A Civil Közoktatási Platform (CKP) bírálja az intézkedést. „Az óvodák iskolásításával” próbálják kezelni az iskolaérettségi eljárás kudarcát – írják közleményükben. Ahelyett, hogy az iskolai követelményeket igazítanák a gyerekek fejlődéséhez, az óvodákra hárítanák az iskolai kudarcok felelősségét.
A CKP szerint a tervezet egyik pontja arra utal, hogy a későbbiekben iskolaérettségi vizsgálatokat vezethetnek be, ám erről egyelőre nincsenek konkrét részletek. A szervezet attól tart, hogy szakmaiatlan felmérések készülhetnek miniszteri utasítás alapján.
2020 óta a szülőknek az Oktatási Hivatalnál kell kérvényezniük, ha azt szeretnék, hogy hatéves gyerekük még egy évig óvodában maradhasson. Ha ezt elmulasztják, a gyerek automatikusan iskolába kerül – még akkor is, ha az nem iskolaérett. Ez vezetett oda, hogy az elsősök körében jelentősen megnőtt az évismétlők aránya.