A tram-train volt a legpontosabb novemberben a MÁV újfajta havi adatközlése szerint. A nemrég háromévessé vált, hazánkban egyedi vasútvillamos-rendszer a múlt hónapban 95%-os pontosságot tudott felmutatni a 6 percnél több késést figyelembe vevő statisztika szerint. Három éves átlagban több mint 94%-os, idén eddig 98,5%-os pontosságot hozott, a múlt hónap adata a kettő között volt.
A szegedi vonal most átlagon alul teljesített az októberi menetrendszerűséghez képest: a járatok 70,88%-a közlekedett le legfeljebb 6 perc késéssel, miközben az országos átlag 72,59% volt. Októberben kicsivel átlag alatt, 74,3%-os pontosságot mértek Szeged felé a vonatoknál. Szeptemberben volt egy hatalmas visszaesés, ekkor alig több mint a vonatok fele (59,62%) volt pontos az országos 73,45%-hoz képest. A kirívó eredmény oka valószínűleg a vágányzár volt, mely során a Szegedet elkerülő deltavágányt építették be a vonalba.
A november sem volt olyan sikeres országosan a MÁV számára: közleményük szerint a havazás a legkényesebb forgalmi pontokon okozott rendkívüli helyzetet a hazai vasúti közlekedésben, így a múlt hónapban 10-ből csak valamivel több mint 7 vonat közlekedett pontosan, ami elmarad az októberi eredményektől.
A szolnoki és kelenföldi váltófűtés meghibásodása, a számos vonalon, köztük a jelentős budapesti elővárosi forgalmat is lebonyolító fővonalakon a felsővezetékre történt fakidőlések okozta zárlatok, valamint a Kelenföldi pályaudvar térségében bekövetkezett nagy kiterjedésű, az állomás forgalmát akadályozó, Nyugat-Magyarország teljes közlekedését érintő felsővezeték-szakadás, illetve 25-én kora délután a Déli pályaudvarnál bekövetkezett tiltó jelzőmeghaladás miatt a járatok mindössze 72,59%-a közlekedett pontosan.
A havazás – mely érintette a szegedi IC-ket is – okozta műszaki problémák összetettsége, a kárelhárítás időigénye, illetve a mentesítő járatok megszervezésével, átvezénylésével kapcsolatos kihívások játszottak főszerepet abban is, hogy november hónapban megnövekedett a jelentős, 60 perc feletti késések száma az októberi adatokhoz képest: 61–120 perc közti késést 445 vonat, 120 perc feletti késést pedig 80 vonat szenvedett el az összesen leközlekedett 93 063 vonatból, írják.
Októberben a kiemelt jelentőségű 1-es (győri) és 80-as (miskolci) vasútvonal menetrendszerűsége egyaránt 3,7%-kal, a 20-as vonalé (Székesfehérvár—Szombathely) 5,5%-kal esett vissza. Hasonló arányban, mintegy 3%-kal javult ugyanakkor a 2-es vonal menetrendszerűsége, ezzel ott ismét 90% feletti volt a vonatok pontossága, így továbbra is a Budapest—Esztergom útirány lett Magyarország legmegbízhatóbb, nagyforgalmú elővárosi vonala.
A MÁV-csoport szerint az új, havi riportjuk jelentős közérdeklődést váltott ki: egy hónap alatt háromszor nagyobb látogatószámot regisztráltak az új felületen, mint a korábbi adatközlés webhelyén. A jövőben változik a közlekedési riportjainak időrendje, januártól minden hónap közepén, ám immár az összes közlekedési módra (vasút, autóbusz, HÉV, tramtrain) kiterjedően, egyetlen riportban közlik majd a pontossági adatokat.
Az újfajta, színes ábrákkal teletűzdelt havi adatközléssel viszont az a baj, hogy bár közérthető, elfedi a részleteket. Vitézy Dávid egykori közlekedési államtitkár Facebook-oldalán akadt ki azért korábban, mert szerinte jött „egy új színes-szagos havi riport helyes ábrácskákkal és a korábbi adattartalom töredékével, ahol
összemossák a jóval kevesebbet késő budapesti elővárosi és a rendkívül pontatlan távolsági vonatok adatait egymással,
ezáltal láthatatlanná téve az InterCityk késéseit”.
Vitézy ugyanis ezeket rendszeresen közölte korábban, amin az látszott, hogy rekordgyengén teljesítenek eme távolsági vonatok pontosságban. A közlekedési szakember szerint „Lázár János leszólt, hogy nem akar többet hallani a vonatok késéséről”, így a MÁV a részletes adatokat visszamenőleg egy évtizedre is eltüntette honlapjáról.
Fotó: Bálint András / Szegeder