Széles körű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetéssel megkezdi a KRESZ megújítását, írta közleményében az Építési és Közlekedési Minisztérium csütörtökön. Lázár János építési és közlekedési miniszter a belügy-, a Miniszterelnökséget vezető, a kultúráért és innovációért felelős, az igazságügyi, valamint a közigazgatási és területfejlesztési miniszter bevonásával 2025. március 31-ig tesz javaslatokat az új szabályozás kialakítására, áll a közleményben.
A közleményből sok konkrétum nem derül ki, de az építési és közlekedési miniszter tavaly júliusban beszélt a KRESZ felülvizsgálatának szükségességéről. A változtatás érintheti majd a vasúti átjárókat, valamint rendezhetik az e-rollerek szabályozását is. Az is valószínű, hogy a B kategóriás jogosítvány megszerzésének feltételeit is megváltoztatják Lázárék, ez utóbbiról egyébként az EU-ban is szó van.
Az ÉKM szerint a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatnak megfelelően az új közlekedési szabályrendszer kialakítása öt fő témakörben folyik:
érintő jogszabályok átfogó felülvizsgálatával alakítják ki az új szabályozást. Humán tényező alatt az oktatási hátteret és a közlekedési kultúra fejlesztési lehetőségeit érti. Továbbá vizsgálják a szankciórendszer és a közúti ellenőrzés hatékonyabbá tételét, felülvizsgálják a közútkezelési szabályrendszert; megújítják a járművekkel szemben támasztott műszaki elvárásokat, valamint kialakítják az önvezetéssel kapcsolatos technológiák alkalmazási lehetőségeit.
A közlemény szerint az elmúlt másfél évben több mint félszáz közigazgatási, szakmai, érdekképviseleti, tudományos és civil szervezet bevonásával mérték fel a közúti közlekedésben részt vevő hivatásos, vagy civil szereplők elvárásait, gyűjtötték össze a tudományos, szakmai vagy érdekképviseleti szervezetek javaslatait, valamint azonosították a főbb problémákat, amelyek a felülvizsgálat szempontjainak alapját képezik.
„A szakmai és tudományos munka, valamint a társadalmi egyeztetés a több ponton javításra szoruló, bonyolult és idejét múlt szabályrendszer mellett az oktatásban, képzésben, a szabályok betartásában és betartatásában, a közlekedési infrastruktúra sokszor helyi szinten nem egységes kialakításában, valamint a járművek műszaki paramétereire vonatkozó követelményekben és a közlekedésben megjelenő új technológiák, eszközök kezelésében is azonosított olyan területeket, ahol beavatkozásra van szükség.”