Csokival fizette ki a MÁV-kalauzokat a cég, ami félmilliárdott kapott Lázár minisztériumától utasszámlálásra

Hadházy Ákos független parlamenti képviselő Facebook-posztjában írt arról, hogy a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium több mint félmilliárd forintot adott egy cégnek utasszámlálásra, de a számlálást végző MÁV-kalauzokat nem pénzben, hanem csokoládéban fizették ki.

A képviselő korábban nem, de most betekintett a szerződésbe, ami a minisztérium és a cég között köttetett. Ebből derült ki, hogy a munkát megnyerő Trenecon Kft. 507 millió forintot kapott az intézkedésért, miközben a számlázást végző kalauzokat 2560 doboz Merci csokoládéval „fizette ki”.

A munka ráadásul nem csak utasszámlálás volt.

  • Napi 85 ezer forint nettó összeget számoltak el egy számolóbiztos munkadíjaként, és ugyanennyit többek között az adatok feldolgozásáért, elemzéséért, tanulmányírásért.
  • Csak a számlálásra 1800 munkanapot írtak, ez összesen 195 millióba került.
  • 200 mérnöki munkanapot írtak a módszertan kidolgozására, 21,5 millióért.
  • Ezer napot, 107 milliót a meglévő adatok beszerzésére (a Volán- és MÁV-jegyeladások digitálisan történnek, illetve a KISS motorvonatok automatikusan számolják az utasokat. Így Hadházy szerint az adatok lekérdezésére, azaz néhány kattintásért és levelezésért annyi pénzt kaptak Lázártól, mintha egy mérnök három évig csak ezzel foglalkozott volna reggeltől estig, napi bruttó 107 ezer forintért).
  • 200 munkaóra „az adatok szintézisére” 21,5 millióért.
  • 1500 munkanap egy összegző tanulmányért 160 millióért.

Utóbbi tanulmányt a bérletek hatásairól, illetve a járatok kihasználtságáról kellett írni, amivel a szerződés szerint a vonalak koncesszióba adását készítik elő. Hadházy ezek alapján azt feltételezi bejegyzésében, hogy így döntik el, melyik nyereséges vonalak kerüljenek majd Mészáros Lőrinc vasúti cégéhez, a V-Hídhoz illetve, hogy melyik veszteséges vonalakat lehetne még bezárni.

Hadházy már korábban is érdeklődött a részletek felől, de akkor Lázár János még csak annyit válaszolt neki, hogy minden részlet megtalálható a nyilvános adatbázisban. Az adatbázisban azonban egy három milliárdos keretszerződés volt benne és abból nem derült ki az, amit csak többszöri kérésre árultak el, hogy 507 milliót költöttek utasszámlálásra.