A G7 számításai szerint évente 19,6 milliárdos profittal számolhat a Mészáros Lőrinc és Szíjj László tulajdonában lévő Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. (MKIF), ami tavaly szeptemberben vette át az állami gyorsforgalmi utak többségének üzemeltetését az állami Magyar Közút Nonprofit Zrt-től. Kiszámolták azt is, hogy
35 évre 684 milliárd forint tiszta nyereséggel számolhat a Mészáros Lőrinc-féle MKIF.
A cikkben részletesen levezetik, mennyibe kerül a már meglévő autópályák üzemeltetése és az újak megépítése. Példaként megemlítik, hogy a 2023-as árak alapján az M5-M6 autópályák egy kilométerének megépítése és üzemeltetése nettó 328 millió forintba kerül az adófizetőknek, míg a NER koncessziós vállalata 116 millió forintért üzemeltet 1 kilométer már meglévő gyorsforgalmi utat.
Azt írják, a 2023-ra tervezett nettó 143 milliárd forintos koncessziós díj azt jelenti, hogy minden egyes sztrádakilométer fenntartása nettó 116 millió forintba kerül. A valós rendelkezésre állás díját a 2021-es és 2022-es adatokból számolták ki, felszorozva a KSH fogyasztói árak változásával, idén mindez 101 millió forint lett. Évesítve mindezt, úgy számoltak, hogy 19,6 milliárd forint lehet az MKIF-vállalkozások haszna.
Ezzel pedig lenyomják a ppp-s autópályák félezer milliárd forintos várható profitját, így az adófizetők pénzéből több pénz juthat a hazai építőipari oligarcháknak a Fidesz által, mint az MSZP–SZDSZ kormányok idején az orosz–osztrák Strabag vezette külföldi építőipari cégek körének.
Az MKIF mindezt úgy kommentálta a lapnak, hogy „a koncesszió időtartama 35 év. Ez egy hosszútávú befektetés. Ezért azt gondoljuk, hogy az első négy hónap után ez a kérdés nem időszerű. A cél, hogy a közlekedők jó minőségű utakon közlekedhessenek. Mi ezért dolgozunk. A Fejlesztési Terv szerint, tervszerűen haladunk a munkáinkkal”.